Koninklijke likes voor UU-student met beste Nederlandse bachelorscriptie

Studente Laura Cromzigt was vorige week de grote winnaar van de Student Research Conference. Met haar actuele bachelorscriptie viel ze twee keer in de prijzen. “Vroeger kon je films waarin robots het slecht voorhadden met de wereld nog weglachen.”

Alsof ze de jackpot gewonnen had. Zo omschrijft Laura Cromzigt (23) haar emoties nadat ze vorige week tijdens de Student Research Conference in Nijmegen werd uitgeroepen tot winnaar van zowel de juryprijs als van de publieksprijs in de categorie taal, cultuur en recht. De dubbele beloning voor haar bachelorscriptie leverde haar een prijzenbedrag van 1750 euro op. “Ik wist helemaal niet dat je ook twéé prijzen kon winnen.”

Een week later heeft ze al van tientallen mensen felicitaties ontvangen. Natuurlijk van haar scriptiebegeleider bij de opleiding Kunstmatige Intelligentie Jan Broersen en van familie en vrienden. Maar ook via social media, tot aan leden van de koninklijke familie toe. De prinsen Constantijn en Pieter Christiaan liketen een tweet van de UU. “Ik ben maar weer actief geworden op Twitter.”

Als bachelorstudent een artikel publiceren
Laura studeerde vorig jaar met een 8.5 voor haar scriptie af bij de bachelor Kunstmatige Intelligentie. “Ik speelde toen al met de gedachte om er een wetenschappelijk artikel van te maken, maar voor een bachelorstudent is dat natuurlijk helemaal niet eenvoudig.”

Maar dankzij de Student Research Conference kwam het er toch van: Cromzigt mocht tijdens de conferentie een presentatie geven over een paper die ze schreef op basis van haar scriptie. De paper is inmiddels gereviewd door hoogleraren en gepubliceerd in het Student Undergraduate Research E-Journal. Naast het prijsbedrag is dat de beloning voor alle geselecteerden voor de conferentie waarmee Nederlandse universiteiten bachelorstudenten aanmoedigen om onderzoek te doen. In totaal waren er 59 bacheloronderzoeken geselecteerd, waarvan zeven uit Utrecht.

Een zelfrijdende auto die brokken maakt
In haar scriptie levert Laura een bijdrage aan het wetenschappelijke debat over de “eigen verantwoordelijkheid” van systemen en apparaten die gebruik maken van kunstmatige intelligentie. Nu deze steeds meer in staat zijn om zelfstandig te functioneren en zelfs te leren, rijst de vraag wie er verantwoordelijk is voor de gevolgen van hun handelen. Wat gebeurt er in de toekomst bijvoorbeeld als een zelfrijdende auto brokken veroorzaakt?

“Een eigen verantwoordelijkheid veronderstelt onder andere dat je afwegingen kunt maken en intentioneel kunt handelen,”, legt Laura uit. “Wetenschappers lopen daarbij vast op de vraag of KI-systemen een bewustzijn hebben of niet.”

Laura probeert in haar scriptie een uitweg te bieden uit die impasse door een theorie van de Britse filosoof Strawson in te brengen. “Strawson gaat ervan uit dat mensen morele gemeenschappen vormen waarin ze impliciete afspraken maken over hoe we ons behoren te gedragen en over wie lof of straf verdient. De vraag die we ons allereerst zouden kunnen stellen is in hoeverre we KI-systemen straks kunnen of willen opnemen in dergelijke gemeenschappen.”

Donkere filmscenario's worden realistischer
Tijdens de bijeenkomst in Nijmegen merkte Laura opnieuw dat velen gefascineerd zijn door haar onderzoeksthema. “Vroeger kon je films waarin robots het kwaad voorhadden met de wereld nog weglachen, maar iedereen snapt dat een dergelijk scenario steeds realistischer wordt. Ik hoop ook echt dat iedereen mee wil denken over deze kwestie. De maatschappelijke relevantie is duidelijk.”

Om verder te komen met het onderzoeken van de thema zouden volgens Laura idealiter verschillende wetenschappelijke disciplines moeten samenwerken. “Ik zou het fantastisch vinden als er een project zou komen waarin ik samen met een filosoof, een psycholoog en een jurist daar verder mee te gaan. Maar voorlopig is dat niet aan de orde.”

Laura verwacht haar tweede kind en is met haar studie even een andere weg ingeslagen: ze doet nu een premaster Wiskunde. “Ik ben vooral geïnteresseerd in logisch redeneren en gestructureerd denken. Daar wil ik me verder in ontwikkelen. In de Wiskunde leer je dat het beste.”

Wat ze met het prijsbedrag gaat doen? “Eigenlijk heb ik nog geen idee. Een lange vakantie zit er niet in. Ik denk dat het een heel praktische bestemming gaat krijgen, het huis verven misschien.”

De hele scriptie van Laura over Strawson’s take on responsibility applied to AI is hier te lezen. Kijk hier naar een verslag van de Student Research Conference.

Andere afgestudeerde bachelorstudenten van de Universiteit Utrecht die waren geselecteerd voor de Student Research Conference zijn:

Anne Wester (Engelse Taal en Cultuur) - Civil Religion in African-American Mourning Songs about John F. Kennedy

Lisanne Veldt (Taal en Cultuurstudies) - Protests, plenums and politics: An analysis of the Bosnian Spring and its political (dis)continuity

Antonia Bauer (University College Roosevelt) - Diet and Cognitive Health: Dietary habits of elderly adult living in nursery care

Merle Rüder (Economics and Business Economics) - Driving Forces of Immigrant Entrepreneurship

Mandy Woelk en Esther Klinkenberg (Psychologie) - Data peeking: a quantitative and qualitative exploration of the use of interim analysis

Jan den Daas - Drought analysis in Tanzania using Markov chains