LSVb: ‘Kamerhuur nog steeds te hoog’

Studeren dreigt door te hoge kamerhuur onbetaalbaar te worden, stelt de LSVb in een persbericht: “Het is daarom de hoogste tijd dat de overheid ingrijpt én dat studenten goed geïnformeerd worden over hun rechten.”

Studenten kunnen hun huurprijs online checken bij de LSVb door een vragenlijst in te vullen. Aan de hand van een wettelijk puntensysteem wordt de maximale hoogte van de kamerhuur bepaald.

Fors meer studenten deden dit jaar de huurcheck: ruim zesduizend studenten, tegen 2.700 vorig jaar. Gemiddeld betalen ze 343 euro per maand exclusief gas, licht en andere voorzieningen. Dat is 55 euro meer dan het puntensysteem voorschrijft.

Ruim drie op de vier respondenten zit bij een particuliere verhuurder. Landelijk is dat percentage lager: van alle uitwonende studenten huurt ruim 40 procent particulier. Studenten bij particuliere verhuurders zijn kennelijk vaker bang dat ze te veel huur betalen.

Van de zeventien steden waar te veel wordt betaald voor een kamer, is Amsterdam de duurste: studenten betalen gemiddeld 115 euro per maand te veel. In Wageningen, waar de huren vorig jaar nog keurig aan het puntenstelsel voldeden, betalen studenten nu gemiddeld veertig euro te veel.

De Utrechtse kamers zouden met gemiddeld iets meer dan 16 vierkante meter de kleinste zijn van het land. De gemiddelde huur is ruim 352 euro terwijl de puntenhuur zo’n 264 euro per maand voorschrijft. Een verschil van bijna 89 euro per maand.

Overigens was er eerder kritiek op de onderzoeksmethode van de LSVb. De mogelijkheid bestaat immers dat vooral bewoners die toch al denken dat hun kamer te duur is dit online gaat checken.

De LSVb maakt tussen 8 en 17 mei een tour langs acht studentensteden in Nederland om studenten te informeren over hun huurrechten.