Beyond Code: een platform over kunstmatige intelligentie

Masterstudenten lanceren magazine om AI-uitdagingen te bespreken

Kunstmatige intelligentie. Foto: Pixabay
Illustratie: pixabay

De impact van kunstmatige intelligentie is uitgebreid besproken binnen en buiten het onderwijs. Deze discussies hebben geleid tot een fel interdisciplinair debat over de voordelen en risico’s van AI voor de samenleving als geheel. Hoe dit wordt samengevat in regels omtrent het gebruik van tools als ChatGPT aan de Universiteit Utrecht is nog onduidelijk. Studenten en docenten gebruiken al steeds vaker generatieve AI als hulpmiddel en schrijfondersteuning, maar onduidelijk is waar er een grens getrokken moet worden.

In het nieuwe magazine Beyond Code, waarvan het eerste nummer vlak voor de zomer verschijnt, wordt dit complexe debat verkend. Het digitale blad is ontwikkeld door een groep masterstudenten in samenwerking met studievereniging USCKI Incognito van de opleiding Kunstmatige Intelligentie. De redactie wil artikelen brengen over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI en de grote invloed ervan op verschillende vakgebieden. Het magazine moet een platform worden voor studenten, onderzoekers en anderen die geïnteresseerd zijn in de toekomst van technologie. “Het zal een plek zijn waar meningen en analyses gedeeld kunnen worden die verder gaan dan grote tech-kringen en -netwerken”, zegt de redactie.

Kunstmatige intelligentie gaat veel verder dan wetenschap alleen
Het idee voor het magazine ontstond tijdens een van de wekelijkse bijeenkomsten die studenten Artificial Intelligence & Data Science organiseren om de impact van AI op het dagelijks leven te bespreken, vertelt het Beyond Code-team dat uit zo’n tien studenten bestaat. “We willen mensen de kans geven om meer te weten te komen over de complexe wereld van AI en hen helpen begrijpen dat het verre van alleen een wetenschapsdomein is”, zegt teamlid en student Kunstmatige Intelligentie Thomas.

Collega Luiza die Applied Data Science studeert, voegt toe: “Het idee is om een toegankelijke plek te ontwerpen waar de meest urgente problemen veroorzaakt door steeds geavanceerdere technologieën kunnen worden besproken, waardoor kritische reflectie en meningsvorming worden gestimuleerd”.

Het eerste nummer, zo vertelt Thomas, heeft interviews met twee verschillende experts die vertellen over de rol van filosofie en biologie bij het aanpakken van AI-uitdagingen.”

Het doel van Beyond Code is om verder te gaan dan wat gewoonlijk in colleges wordt geleerd en besproken, door zoveel mogelijk inzichten van mensen met verschillende expertises en achtergronden te combineren. “We streven ernaar om in complexe discussies rond nieuwe technologieën een balans te vinden tussen verschillende uitgangspunten en deze toegankelijk te maken”, zegt Luiza.

Bijdragen
Het platform wil niet alleen zenden, legt het tweetal uit. “We willen dat mensen actief betrokken worden en dat de inhoud gevormd wordt door faculteiten en vakgebieden”, zegt Luiza. “Ook willen we studenten een platform geven om hun mening te geven”, zegt Thomas.

De studenten hopen dat het blad goed gelezen gaat worden en dat er meer mensen bij het maken ervan betrokken kunnen worden. “Uiteindelijk willen we dat anderen het project overnemen en voortzetten als wij zijn afgestudeerd.”

Beyond Code deed eerder oproep om  onderzoeksartikelen, recensies en interviews in te sturen. De deadline is inmiddels verstreken. De ingezonden stukken worden allemaal gepubliceerd in het eerste nummer van het tijdschrift, dat straks gratis te lezen is.