Vidius Awards uitgereikt

Olivier de Haan verkozen tot beste medezeggenschapper, Robin Pleizier beste bestuurder

Vidius Awards 2023. Foto: Vidius
Van links naar rechts: Olivier de Haan (UU), Quincey Mok (HU) en Charlou de Groot (HU). Foto: Vidius

De winnaars van de Vidius Awards werden maandagmiddag in het Science Café Het7de in het Utrecht Science Park bekendgemaakt. In totaal brachten 511 studenten hun stem uit voor de Beste Medezeggenschapper en Beste Bestuurder van het jaar. Ook HU-studenten stemden op hun favoriet.

Verbindend
In de categorie Beste Medezeggenschapper van de UU won Olivier de Haan. Hij kreeg in totaal 128 stemmen. De geschiedenisstudent zit dit jaar in de faculteitsraad van Geesteswetenschappen. Vorig jaar zette hij zich naast zijn studie al in als bestuurslid voor zijn studievereniging Utrecht Historisch Studentkring. Ook heeft hij in het bestuur gezeten van U.H.S.V. Anteros, de LHBTIQ+-studentenvereniging.

Dit maakt van hem een medezeggenschapper die “met één been in de professionele universiteitswereld en met het andere nog sterk in de studentenwereld staat”, zo zegt Vidius. “Hij verwoordt de belangen van de student op een eigenzinnige en authentieke wijze.”

Eerbetoon
De Beste Bestuurder is Robin Pleizier vicevoorzitter en commissaris Onderwijs bij de studievereniging voor Utrechtse Geografiestudenten, Vugs. Hij ontving 243 stemmen. Pleizier wordt vooral gewaardeerd om “zijn doelgerichte aanpak, organisatorische vaardigheden en vermogen om een hechte gemeenschap op te bouwen”.

“Hun bijdragen hebben een blijvende impact op de onderwijsinstellingen en het studentenleven”, zegt Lotte van Buuren, penningmeester van Vidius. De studentunie reikt jaarlijks de prijzen uit aan medezeggenschappers en bestuurders van de UU en HU als “een mooi eerbetoon aan de inzet en toewijding” van deze studenten.

De uitslag liet dit jaar nog even op zich wachten. Normaal gesproken krijgen de medezeggenschappers tijdens de Nacht van de Professoren, dit jaar op 1 juni, te horen wie met de prijs naar huis gaat, maar er waren te weinig tickets verkocht. Studentenunie Vidius, die de prijzen jaarlijks uitreikt, zag zichzelf genoodzaakt de avond af te gelasten.