UU kan niet helpen

PPE studenten willen betere E-waste inzameling op UU

E-waste inzamelactie PPE-studenten, foto DUB

De vier studenten van de studie Philosophy, Politics & Economics organiseerden de inzamelingsactie voor een studieproject waarin ze onderzochten hoe de verwerking van E-waste verbeterd kan worden. E-waste is een andere benaming voor elektronisch afval. Hieronder vallen alle producten met een batterij of elektrisch snoer die worden weggegooid. Vooral internationale studenten weten niet waar ze deze producten moeten weggooien, omdat er online en op de campus weinig informatie over te vinden is. Daarom komen de producten vaak bij het restafval terecht of blijven ze bij mensen thuis liggen.

“Ons onderzoek was specifiek gericht op internationale studenten. Daaruit blijkt dat de helft niet eens weet wat E-waste is en dat 80 procent niet weet waar ze het kunnen weggooien”, zegt Niklas, een van de studenten die de inzamelingsactie heeft georganiseerd. “Om ons heen merken we dat Nederlandse studenten ook vaak slecht op de hoogte zijn. E-waste levert grote problemen op als het met restafval gedumpt of verbrandt wordt. Er komen giftige stoffen in de bodem of in de lucht terecht. Terwijl je nog best veel van de edele metalen eruit kunt terugwinnen als je het op de juiste manier verwerkt.”

Wenzel Thelen PPE e-waste, foto van henzelf

Wenzel Thelen, student PPE, die e-waste in de container legt, foto van de PPE-studenten

Grote rotzooi
E-waste verwerking is een groot probleem, zeggen de studenten. “Uit ons onderzoek blijkt dat bewustwording en informatieverstrekking de belangrijkste factoren zijn die kunnen bijdragen aan een betere inzameling van E-waste”, zegt Niklas. “Op dit moment dumpen zelfs winkeleigenaren hun E-waste vaak bij het restafval, blijkt uit ons onderzoek.” Het inzamelproces is volgens de studenten nog “een hele grote rotzooi”. De EU heeft gesteld dat 65 procent van de totale E-waste op de juiste manier verwerkt moet worden. Hoewel Nederland het relatief goed doet, zitten we daar nog niet aan.

De PPE-studenten ondervonden dat op de website van de UU geen informatie te vinden is over waar studenten met E-waste terecht kunnen. Ook op de website van de gemeente is het volgens Niklas en zijn mede-organisatoren erg moeilijk voor internationale studenten om te vinden waar ze heen moeten, omdat de informatie summier is en voor het overgrote deel in het Nederlands. “De informatieverstrekking moet duidelijker en er moet meer aandacht naar dit probleem. Een van onze doelen is dan ook een pagina op de UU website waarop duidelijk wordt aangegeven waar studenten heen kunnen gaan met hun E-waste. De Universiteit van Amsterdam heeft dat al.”

PPE e-waste Jogaila Jocis, Christopher Box en Wenzel Thelen, foto Niklas Hager

Van links naar rechts: PPE e-waste studenten Jogaila Jocis, Christopher Box en Wenzel Thelen. De foto is gemaakt door Niklas Hager, de vierde PPE-student die aan het onderzoek heeft gewerkt.

E-waste trolly
In eerste instantie was hun plan om ervoor te zorgen dat er E-waste inzamelingspunten binnen de Universiteit Utrecht zouden komen. Na overleg met de UU bleek dit echter niet mogelijk. E-waste zoals telefoons en laptops moeten in verband met privacy goed bewaakt worden nadat ze zijn weggegooid. “De UU wil - met goede reden - niet verantwoordelijk zijn voor de bewaking daarvan”, vertelt Niklas. “Maar ze erkennen wel het probleem en werken er hard aan om in ieder geval al hun interne E-waste op een juiste manier te verwerken. Ze hebben er zelfs een E-waste manager voor.”

Uiteindelijk kwamen ongeveer 35 mensen met telefoon-opladers, tandenborstels, kapotte JBL-speakers en zelfs een computer-moederbord naar de inzamelingsactie. Al dit afval zal worden verwerkt door het E-waste bedrijf waar ook het interne afval van de universiteit naartoe gaat. Hoewel hun project is afgelopen, vinden de organisatoren dat er nog veel meer moet gebeuren. “Inzamelingsacties zoals die van ons zijn minder risicovol dan vaste inzamelpunten, omdat de spullen nu meteen goed bewaakt worden”, zegt Niklas. “Misschien meld ik me wel aan als vrijwilliger bij de Green Office. Zij zijn bij uitstek geschikt om E-waste inzamelingsacties op te zetten. Ze organiseren nu al maandelijkse evenementen zoals het Repair Café en het is een kleine moeite om daar ook een E-waste trolley neer te zetten waar studenten hun elektronisch afval kunnen achterlaten.”

e-waste, inzamelactie PPE, foto DUB