Studenten zetten zelf honoursprogramma ondernemerschap op

De organisatoren van het nieuwe honoursprogramma Frederik Mijnhardt, Tommy van de Zande en Wouter Witvoet

Hoe pas je je academische kennis in de praktijk toe. Dat valt nog niet mee, merkten drie studenten toen ze in Las Vegas deelnamen aan een wedstrijd businesscases oplossen. In Utrecht beginnen de drie daarom de Utrecht University Business Course.

Het jonge Utrechtse bedrijf ViriCiti  verzorgt de IT voor elektrische bussen. Wat zijn de kansen van ViriCiti op de nieuwe markt voor zogenoemde lightweight-bussen? Het is een van de praktische vraagstukken waar deelnemers van de Utrecht University Business Cours zich op gaan storten.

Studenten Frederik Mijnhardt (Business Informatics) en Wouter Witvoet (Informatiekunde) zijn samen met alumnus Tommy van de Zande (ook Business Informatics) de bedenkers en organisatoren van het nieuwe universitaire honoursprogramma voor masterstudenten. Vanaf eind maart zullen 25 masterstudenten jonge ondernemingen in het bedrijfverzamelgebouw UtrechtInc. in De Uithof de helpende hand toesteken, zo heeft het drietal bedacht.

De studenten moeten in het kader van het honoursprogramma proberen oplossingen te vinden voor vraagstukken waar deze beginnende bedrijven mee te maken hebben. “We zoeken daarom ondernemende studenten die het leuk vinden om concrete problemen aan te pakken”, vertelt Wouter Witvoet. “Het mooie is dat ze daarbij worden ondersteund door de Boston Consulting Group en deskundigen van ING en Philips.”

Het idee voor het nieuwe honoursprogramma kregen Witvoet en zijn twee collega’s tijdens  een verblijf in Las Vegas. Zij deden mee aan een casecompetition . “Ook daar ging het om het oplossen van een praktisch probleem van een onderneming. Wij kwamen er toen achter dat we het heel moeilijk vonden onze theoretische kennis toe te passen in de praktijk, terwijl dat voor veel Amerikaanse studenten van business-universiteiten gesneden koek bleek te zijn.”

Het drietal concludeerde dat studenten in Nederland vooral vaak onderwijs krijgen over vraagstukken die bij multinationals of grote publieke instellingen leven. “Maar als je net van de universiteit komt, krijg je nauwelijks te maken met dat soort problemen. Als beginnende professional houd je je bezig met veel kleinere beslissingen. Een kijkje in de keuken van een beginnend bedrijf, kan voor veel studenten erg nuttig zijn, bedachten we.“

In Utrecht nam het drietal contact op met de toenmalige collegevoorzitter Yvonne van Rooy. Die reageerde volgens Witvoet enthousiast op hun voorstel voor een honoursprogramma voor studenten met interesse voor het bedrijfsleven. Ze had immers net in het Strategisch Plan vastgelegd dat in 2016 minimaal 5 procent van de UU-studenten onderwijs op het gebied van ondernemerschap moet hebben gevolgd.

De collegevoorzitter bracht de studenten in contact met hoogleraar Erik Stam van het Utrecht Center for Entrepreneurship van de UU. “Hij helpt ons nu met de academische kant van de zaak. Deelnemers  krijgen straks colleges en workshops over ondernemerschap, maar ook over leadership”, aldus Wouter Witvoet.

De eerste editie van het honoursprogramma wordt gesubsidieerd door het Universiteitsfonds. Deelnemers die het programma voltooien, krijgen een certificaat. Op termijn hoopt Witvoet dat het programma een vaste plaats krijgt in het curriculum, zodat studenten er ook studiepunten voor kunnen krijgen.

“Maar ik zou wel graag willen dat het een studenteninitiatief blijft dat ook door studenten zelf georganiseerd wordt. Naar onze mening zouden studenten in Nederland hun eigen leerproces veel meer vorm kunnen geven. In het buitenland zie je dat studenten proberen om van elkaar iets te leren. Dat vinden we een mooi uitgangspunt.”

Geïnteresseerden kunnen zich deze maand aanmelden via www.uubc.nl

Hoogleraar Erik Stam, wetenschappelijk directeur van het Utrecht Center for Entrepreneurship, begeleidt de organisatoren van de Utrecht University Business Course. Hij denkt dat het honoursprogramma er aan bijdraagt het ondernemerschap bij masterstudenten onder de aandacht te brengen.

“Het mooie aan dit plan is dat het masterstudenten de kans biedt zich te oriënteren op ondernemerschap”, zegt Stam. “Binnen de bacheloropleidingen hebben Utrechtse studenten al behoorlijk wat mogelijkheden om iets met ondernemerschap te doen, maar binnen de masteropleidingen is het vaak lastig om die ruimte te vinden. Nu kunnen masterstudenten zelf kiezen dit naast hun studie te doen.”

Met het Utrecht Centrum for Entrepreneurship wil Stam studenten ervan bewustmaken dat ook het ondernemerschap mooie carrièrekansen biedt. “We zijn vooral een aanjager. We hopen dat studenten en docenten zelf dingen gaan veranderen. Dit honoursprogramma past helemaal binnen deze filosofie. Vooral ook omdat de organisatoren heel hoge kwaliteitseisen hebben gesteld. We willen bijvoorbeeld echt de top van de consultancybedrijven erbij betrekken.”

Stam denkt dat het nieuwe honoursprogramma aangeeft dat de belangstelling voor het ondernemerschap in Utrecht groeiende is. Het beeld dat alleen in Delft en Twente ondernemende studenten rondlopen, moet volgens hem worden bijgesteld.

“Toen ik eind vorig eeuw hier afstudeerde, was de UU waarschijnlijk de minst ondernemende universiteit. We zijn nu duidelijk bezig met een inhaalslag. Er liggen zelfs kansen om ons te onderscheiden, bijvoorbeeld met sociaal ondernemerschap of met ondernemerschap in de life sciences. Ik ben ervan overtuigd dat we binnen vijf jaar daar vruchten van gaan plukken.”