Twee docenten en een ondersteuner

SURF-prijs zet 'ict'ers' onderwijs in het zonnetje

Timon Idema,foto Sander Koning (via-HOP)
Timon Idema, universitair hoofddocent aan de TU Delft en een van de Surf-prijswinnaars, foto Sander Koning

De winnaars ontvingen de prijs voor onderwijsinnovatie dinsdag, tijdens de Surf Onderwijsdagen in Den Bosch. Docenten krijgen vaak de erkenning voor onderwijsvernieuwingen, maar degenen die hun werk technisch mogelijk maken verdienen ook waardering, is de gedachte.  Timon Idema, universitair hoofddocent en programmadirecteur voor de masteropleiding nanobiology aan de TU Delft, ontwikkelde voor zijn vakgebied een systeem waarmee docenten, zoals hij, zelf onderwijsliteratuur kunnen publiceren. Ze bouwen dan aan een soort webpagina met inhoud, makkelijk aan te passen grafieken, video’s, links en knoppen. Zo’n pagina kunnen docenten uit andere disciplines kopiëren en naar eigen inzicht verbouwen. Volgens de jury zijn deze zogenoemde open textbooks “een belangrijke innovatie om leerstof beter en breder toegankelijk te maken”. In het hbo ging de prijs naar docent Diana Molenschot van de Thomas More Hogeschool, een zelfstandige pabo. Ze helpt basisscholen met het verbeteren van de digitale geletterdheid. Dat doet ze met een Innovatielab; een ruimte waarin studenten, docenten, leerkrachten en leerlingen kunnen experimenteren met zaken als virtual reality, 3D-printen en een green screen.  Ict’er Leon Sprooten van het Limburgse Vista Collega verdient volgens SURF erkenning omdat hij “nieuwe ontwikkelingen echt aanjaagt”. Hij was onder meer actief betrokken bij een succesvolle proef met ‘edubadges’ in het mbo. Studenten krijgen zulke digitale deelcertificaten als ze een cursus hebben afgerond. Met de badge kunnen ze aantonen wat ze in huis hebben.

Tags: surf