Nu ook alfa-variant

Tientallen leraren geworven via gratis scholing Bèta4all

leraar met leerlingen
Illustratie Wannapik Studio

Een werktuigbouwkundige kan heus wel leraar natuurkunde worden, menen de universiteiten. Hij kan alleen niet rechtstreeks tot de universitaire lerarenopleiding worden toegelaten. Daarvoor heeft hij enige bijscholing nodig.

Om die horde weg te nemen, is drie jaar geleden Bèta4all gestart, dat enkele kleinere initiatieven samenbracht. Het gezamenlijke programma van elf universiteiten biedt gratis cursussen voor leraren in spe.

Het is een succes, vinden ze zelf: elk jaar ronden zo’n 150 deelnemers een of twee cursussen af. Naar schatting vormen deze cursisten de helft van de instroom bij de universitaire masteropleidingen tot leraar in de wiskunde, natuurkunde, scheikunde of informatica.

Alle beetjes helpen
Het is moeilijk te peilen of deze mensen inderdaad voor het onderwijs gewonnen zijn of dat ze, via een andere weg, toch wel leraar zouden zijn geworden. Maar alle beetjes helpen, is de gedachte van de universiteiten.

Ze hebben afgesproken dat ze in elk geval tot 2030 met het programma doorgaan. Dit kost 600.000 euro per jaar, zegt Bèta4all-coördinator Ralph Meulenbroeks van de Universiteit Utrecht.

Daar hebben ze ook belang bij. “We zijn hier met onze eigen instroom bezig”, zegt Meulenbroeks. “Er is een groot lerarentekort en dit programma loopt goed. Hier komen honderden cursisten naartoe.”

Bovendien is het lerarentekort schadelijk voor de bètavakken in het voortgezet onderwijs en dat is uiteindelijk ook niet goed voor de opleidingen aan de universiteiten. Die kunnen eigenlijk niet anders dan zich betrokken voelen, denkt Meulenbroeks.

Voorfront
Overigens mogen de huidige leraren de cursussen desgewenst als bijscholing volgen. Dat gebeurt alleen nog niet zo veel. Meulenbroeks tast in het duister hoe dat komt. “Een voormalig directeur van de deeltjesversneller in Genève gaf een cursus subatomaire fysica”, vertelt hij. “Waarom zou je niet bij die man in de klas willen zitten? De cursussen worden gegeven door onderzoekers die zich aan het voorfront van de wetenschap bevinden. Misschien komt het doordat leraren het al druk genoeg hebben, of we weten hen niet goed te bereiken.”

Inmiddels is er ook een talenvariant gestart, Alfa4all, waar mensen de aanloop kunnen nemen naar een universitaire lerarenopleiding in een taal. Wie bijvoorbeeld communicatie heeft gestudeerd en leraar Nederlands wil worden, kan er vakken volgen in de literatuurgeschiedenis. De UU is penvoerder van dat project, onderwijsadviseur Ineke Lam is projectleider.