Tijdelijke oplossing voor elektronenmicroscopie

Faculteit vindt tijdelijke oplossing voor elektronenmicroscopie in De Wiedgebouw

De bètafaculteit komt met een alternatief voor de vertraagde bunker voor elektronenmicroscopie. Een tijdelijke voorziening moet de pijn voor drie onderzoeksgroepen verzachten.

Dit voorjaar werd bekend dat de geplande nieuwbouw voor de Utrechtse elektronenmicroscopie aan het De Wiedgebouw forse vertraging oploopt. Voor drie onderzoeksgroepen van het Bijvoetcentrum voor biomoleculair onderzoek was het uitstel een zware slag.

De gevoelige apparatuur van de hoogleraren Piet Gros, Albert Heck en Friedrich Förster kan buiten een speciaal ingerichte ruimte geen optimale prestaties leveren. Bovendien wilden de hoogleraren, die nu nog in het Kruytgebouw zitten, met gezamenlijke huisvesting dichtbij de geavanceerde microscopen hun samenwerking intensiveren.

Om de gevolgen voor de drie topgroepen te verlichten, heeft de bètafaculteit besloten een tijdelijke EM (Elektronen Microscopie)–voorziening in te richten op de begane grond van het De Wiedgebouw. De komende maanden wordt onderzocht aan welke vereisten deze moet voldoen om de microscopen zoveel mogelijk te vrijwaren van verstoringen als trillingen en magnetische velden.

Bovendien wordt er haast gemaakt met het creëren van ruimte in het De Wiedgebouw voor de betrokken groepen. Daarvoor moeten enkele laboratoria eerder naar een andere plek boven in het gebouw verhuizen. De groepen van Gros en Förster kunnen daardoor eerder verhuizen naar het De Wiedgebouw.

Hoogleraar Piet Gros is blij met de tijdelijke oplossing. “Het leek er even op dat we enkele jaren niet verder konden. Dit is een flinke verbetering. We kunnen meer doen met onze apparatuur en de groepen komen bij elkaar te zitten. Maar het blijft een suboptimale situatie, we kijken uit naar het eindplaatje met de nieuwe EM-ruimte en de drie groepen samen.”

Gehoopt wordt dat de tijdelijke voorziening eind 2017 gerealiseerd is. De oplevering van de echte EM-ruimte vindt naar verwachting begin 2019 plaats.