Docenttalentprijs voor onderwijswetenschapper Gerrit Verweij

UCU-docent Gerard van der Ree uitgeroepen tot Docent van het Jaar 2024

Docent van het Jaar Gerrit van Ree en docenttalent Gerrit Verweij. Foto Irem Zoodsma/ DUB

Gerard van der Ree doceert aan het University College Utrecht en was voorgedragen door studenten van de University College Student Council. Die vertelden zeer enthousiaste verhalen over de colleges van hun “charismatische” docent aan de jury.

“Het woord ‘life-changing’ werd herhaaldelijk gebruikt, en dat benadrukt de impact die je aanpak heeft”, zei juryvoorzitter en universitair hoofddocent Sociale Geografie & Planologie Gery Nijenhuis in haar laudatio.

Volgens de jury weet Van der Ree een veilige en stimulerende sfeer te creëren in de collegezaal. De UCU-docent onderscheidt zich bovendien door afwijkende en vernieuwende onderwijs- en toetsvormen. Die inspireerde zelfs de jury met een “werkelijk authentieke, onconventionele en samenhangende” onderwijsvisie, aldus Nijenhuis.

Achttien studieverenigingen hadden een docent voorgedragen voor de Docentprijs 2024. Dat leidde tot drie nominaties. De twee andere genomineerden waren universitair docent Farmaceutische Wetenschappen Tom Wennekes en bioloog Jelle Zandveld.

gerrit van ree docent van het jaar Foto Irem Zoodsma/ DUB

Gerard van der Ree, foto Irem Zoodsma/ DUB

De prijs voor het grootste onderwijstalent aan de UU gaat dit jaar naar Gerrit Verweij. Hij is als docent verbonden aan de Alpo (Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs) en aan de opleiding Onderwijswetenschappen. Verweij was voorgedragen door studievereniging Vocus.

Volgens de jury is Verweij “een verbinder pur sang”. Hij bouwt persoonlijke relaties op met studenten zonder zijn rol als docent en coach uit het oog te verliezen. Belangrijk daarbij is ook dat hij een koppeling weet te maken tussen de collegestof en de dagelijkse praktijk op scholen. Op die manier geeft hij studenten zelfvertrouwen en motiveert hij hen.

Bovendien vervult Verweij volgens juryvoorzitter Nijenhuis een belangrijke rol binnen het docententeam van Onderwijswetenschappen en is hij gezond zelfkritisch.

gerrit verweij docenttalent foto Irem Zoodsma/ DUB

Gerrit Verweij, foto Irem Zoodsma/ DUB

Voor de prijs voor docenten met maximaal vijf jaar ervaring kwamen dit jaar vijftien voordrachten van studieverenigingen binnen. De twee andere genomineerden waren bewegingswetenschapper Lieke de Wit en chemicus Ward van der Stam.

De Docentenprijs bestaat uit een wisseltrofee en een geldbedrag van 5000 euro, de winnaar van de prijs voor het Docenttalent krijgt 3000 euro. De overige genomineerden krijgen allen 1000 euro. De twee studieverenigingen die de winnaars voordroegen, ontvangen ook elk 1000 euro. Van de genomineerden van de UU Docent van het jaar en Docenttalent werd een video gemaakt.