Alle studenten mogen meedenken

Utrecht Science Park wordt opgevrolijkt met muurschildering

Muurschildering De Strakke Hand. Foto: Ivar Pel
Op initiatief van twee UU-studenten kwam er een muurschildering over de Nederlandse grondwet. Foto: DUB

We hebben nog 20.000 euro over uit het Nationaal Programma Onderwijs, wat kunnen we daarvan realiseren? Met die vraag kwam het universiteitsbestuur bij de studentgeleding van de Universiteitsraad. Raadsleden Matias Edelstein en Claire Bruls kwamen met het idee voor een muurschildering, omdat het USP "soms een beetje grauw en saai" is.

Matias werd geïnspireerd door zijn woonplaats Philadelphia in de Verenigde Staten, die vooral bekend staat als ‘de stad van de muurschilderingen’. Elke muurschildering in Philadelphia vertegenwoordigt de gemeenschap of buurt waar de muurschildering is en de studenten willen iets soortgelijks bereiken in het Utrecht Science Park.

Onderwerp
De U-raadsleden gaan via sociale media de UU-student vragen om thema’s aan te dragen voor de muurschildering. Op de Instagrampagina's van de universiteit en de gemeente Utrecht zullen hier binnenkort berichten over verschijnen. De universiteitsraad zal ook posters maken en contact opnemen met studie- en studentenverenigingen om zo meer aandacht te creëren voor hun verzoek.

Het plan is de eerste twee weken van de campagne ideeën op te halen, en daarna studenten te laten stemmen op wat zij het beste idee vinden. Ook daarvoor wordt twee weken uitgetrokken. Pas daarna gaat de kunstenaar aan de slag met het ontwerp, die volledig artistieke vrijheid krijgt. De universiteit is in gesprek met Jan Is De Man om het kunstwerk te ontwerpen en uit te voeren, maar die keuze is nog niet definitief. Jan de Man heeft vele muurschilderingen in Utrecht op zijn naam staan.

Gebouw
Matias en Clair hebben al wel een gebouw op het oog, maar ze kunnen nog niet onthullen welke dat is. Eén ding is echter zeker: de muurschildering komt op een centrale locatie op de campus. De bedoeling is dat het kunstwerk aan het einde van dit academisch jaar klaar is. Het schilderwerk wordt dan feestelijk onthuld.

Van de 20.000 euro die aan het project besteed mag worden, zal ongeveer 95 procent besteed worden aan het kunstwerk, inclusief vergunningen voor het gebouw, de opdracht aan de kunstenaar, de materialen, promotie en een evenement bij de onthulling. De universiteit kreeg van het ministerie van OCW geld uit het Nationaal Programma Onderwijs om het studentenwelzijn te verbeteren na de coronajaren.