UU strikt KNAW-president José van Dijck als universiteitshoogleraar

De huidige president van de KNAW, José van Dijck, wordt vanaf januari 2017 universiteitshoogleraar mediawetenschappen bij de Universiteit Utrecht. Ze is nu nog verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.

Dat heeft de universiteit vandaag bekendgemaakt. Van Dijck (1960) studeerde Nederlands en literatuurwetenschappen in Utrecht. Daarna promoveerde ze aan de University of California in San Diego. Ze werkte eerder bij de universiteiten van Groningen, Maastricht en Amsterdam. In Amsterdam was ze van 2008 tot 2011 decaan van de faculteit Geesteswetenschappen. Sinds 2015 is Van Dijck president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Bij haar benoeming als president van de KNAW publiceerde DUB een interview met haar. In haar periode als president heeft ze zich sterk gemaakt voor de alfa- en gammawetenschappen. Die moeten af van hun calimerocomplex, zei ze. Ook pleit ze voor meer diversiteit in de wetenschap. Van Dijck werd dit jaar door het blad Opzij uitgeroepen tot meest invloedrijke vrouw van Nederland.

Van Dijck doet onderzoek op het gebied van mediatechnologie, digitale cultuur, sociale media en televisie en cultuur. Haar laatste boek heette The Culture of Connectivity en is in 2013 uitgegeven door Oxford University Press.

Van Dijck is in Utrecht benoemd als universiteitshoogleraar. Universiteitshoogleraren zijn niet gebonden aan een opleiding of departement, maar kunnen met een eigen budget in volledige vrijheid werken. Ze doen onderzoek en geven onderwijs. Op dit moment kent de UU veertien universiteitshoogleraren. Met de komst van Van Dijck hebben drie daarvan een verleden als president van de KNAW. De andere twee zijn Frits van Oostrom en Hans Clevers.

Van Dijck blijft tot 2018 gewoon president van de KNAW. Aan die werkzaamheden besteedt ze drie dagen per week, ze komt dus in eerste instantie voor twee dagen per week naar de UU.