Doe aangifte, zegt OM

Vrouwelijke studenten mogelijk afgeperst door bangalijstmakers

e-mail, foto Pixabay
Foto Pixabay

Het nieuws kwam naar buiten via het Algemeen Dagblad en de Telegraaf. Op Telegram, zo schreven deze dagbladen, gaat een mail rond gericht aan een aantal vrouwelijke studenten in Utrecht waarin zij worden gechanteerd. De afzender is onbekend.

Het Openbaar Ministerie zegt dat de studenten mogelijk worden afgeperst via een mail, maar bevestigt niet dat de mail rouleert op Telegram. De mail wordt meegenomen in het lopende onderzoek naar de verschillende bangalijsten in Utrecht. De eerste circuleerde half maart, de tweede kort daarna. De Utrechtse politie zegt op de hoogte te zijn van het artikel in het AD maar wil niet zeggen of er aangifte is gedaan vanwege privacyredenen.

Beide instanties roepen vrouwen die een dergelijke mail hebben gekregen op daarvan aangifte te doen. Chantage is een strafbaar feit, zeggen ze. “Er staat tot vier jaar gevangenisstraf op”, zegt het OM.