Welke chille Utrechtse wetenschapper wint de Docentenprijs?

Groot feest gisteren bij Proton, de studievereniging van Scheikunde Proton. “We zaten gisteren in de bestuurskamer toen onze vice-voorzitter de mail opende”, vertelt voorzitter Marco Heijnen met onverholen enthousiasme. “Hij probeerde ons eerst nog te laten denken dat het slecht nieuws was, maar toen hij daarna voorlas dat Krijn de Jong doormag naar de volgende ronde was het een groot gejuich. Echt fenomenaal. Dat hebben we zeker even gevierd.”

Voor Proton zou het een unicum zijn als Krijn de Jong op 6 maart tijdens de Onderwijsparade tot Docent van het Jaar wordt uitgeroepen. Niet eerder ging deze eer naar een docent van de opleiding Scheikunde. De UU beloont sinds 1995 uitblinkende docenten die worden voorgedragen door een studievereniging. Vorig jaar ging de titel voor het eerst naar een docent van het Zeeuwse University College Roosevelt, Alexei Karas.

Krijn de Jongdocent.jpg

Volgens Heijnen staat Krijn de Jong bekend als “een van de meest chille docenten” van de opleiding. “Alle studenten weten wie hij is. Hij geeft al college in het eerste jaar. En iedereen weet dat er een interessant verhaal komt als je bij hem in de collegezaal zit. En af en toe gooit hij er een leuke anekdote in om iedereen weer bij de les krijgen. Zijn praatje bij ons symposium zat vorig jaar helemaal vol.”

Maar de geliefde docent is ook gewoon “heel gezellig en benaderbaar”, zegt de Proton-voorzitter. “Als wij een studiereis naar Leuven organiseren, komt hij al heel snel met contactgegevens van onderzoekers of bedrijven daar.”

Twee andere studieverenigingen konden donderdag ook proosten. De Utrechtse Biologen Vereniging (UBV) droeg docent Margot Koster voor. De studievereniging voor geschiedenisstudenten UHSK vindt dat Saskia Stevens de eer verdient. Van alle studieverenigingen was UBV in het verleden het succesvolst met haar voordrachten. Vier keer wist een biologiedocent de titel in de wacht te slepen, UHSK leverde twee keer de winnaar aan.

Saskia-Stevens.jpg

De geschiedenisstudenten willen met Stevens een derde winnaar op hun naam te zetten. “We hopen dat ze wint”, aldus de interne commissaris Luke. Hoewel een ander bestuurslid de voordracht heeft geschreven, heeft ook hij geen moeite om te vertellen waarom Stevens zo’n goede docent is. “Saskia is gewoon een echt goede spreker. Ze weet op een prettige manier je aandacht bij haar colleges te houden.”

Om die reden werd de docente vorig collegejaar al door de studievereniging uitgeroepen tot Geschiedenisdocent van het jaar. In beide voordrachten wordt Stevens geprezen voor de wijze waarop ze studenten stimuleert met originele onderwijsvormen. Daarbij enthousiasmeert ze studenten door ze “eigenaar van het vak” te maken en oude thema’s te actualiseren door bijvoorbeeld de parallellen tussen keizer Augustus en Donald Trump te bespreken.

Toch was het voor de docente een “verrassing” toen ze gisteren te horen kreeg dat ze het had geschopt tot één van de drie genomineerden binnen de hele universiteit. “Het is een enorme eer om hiervoor genomineerd te worden. Zo’n erkenning vanuit je studenten is fantastisch, omdat zij de mensen zijn voor wie je het doet. Een grotere waardering voor je onderwijs bestaat er niet.” Luke onderschrijft dat haar nominatie bedoeld is als “prachtige beloning” voor haar werk. Hij voegt toe dat het feit dat ze tot de top drie behoort al een reden is om na de tentamens een feestje te vieren op de kamer van de studievereniging.

Meer vrouwelijke genomineerden
In totaal werden dit jaar 17 docenten voorgedragen voor de prijs voor de beste UU-docent. Met de voordracht van Koster en Stevens zijn er voor het eerst sinds 2009 weer twee vrouwelijke genomineerden voor de prijs. De afgelopen jaren viel het op dat vooral veel mannelijke docenten kans maakten. Na 2009 was er zelfs zes jaar lang geen vrouwelijke nominatie.

Naast de prijs voor de beste docent is er sinds 1999 ook elk jaar een prijs voor het grootste onderwijstalent dat er aan de UU rondloopt. Voor die prijs ontving de jury onder voorzitterschap van hoogleraar Ruud Schotting dit jaar 14 voordrachten. Genomineerd werden:

-Rachel Dijkstra, voorgedragen door de Juridische Studentenvereniging (JSVU)

-Tom Overmans, voorgedragen door studievereniging Perikles van Bestuurs- en Organisatiewetenschap

-Sophie Reinders, voorgedragen door studievereniging Awater van Nederlands

Overigens was studievereniging Proton vorig jaar wel succesvol in deze categorie met de voordracht van winnaar Ingmar Swart.

Ook de winnaar van de prijs van Docenttalent wordt op 6 maart tijdens de Onderwijsparade bekendgemaakt. De officiële uitreiking van de prijzen vindt plaats tijdens de Dies van de universiteit op 26 maart in de Domkerk. De winnende docenten krijgen een wisseltrofee en een geldbedrag (5000 euro voor Docent van het Jaar, 3000 voor het Docenttalent). De twee studieverenigingen die de winnaars voorgedragen hebben, krijgen elk 1000 euro.