Wetsvoorstel: in een half jaar leraar worden

Foto: Pixabay

Hoe interesseren we meer jongeren voor het onderwijs, was een van de vragen toen het lerarentekort begon op te lopen. Aan de universiteiten werd in 2009 de 'educatieve minor' gelanceerd om de overstap naar het docentschap eenvoudiger te maken. Tijdens de bachelor konden studenten een half jaar didactische vakken volgen, waarna ze les mochten geven op vmbo-t en in de onderbouw van havo en vwo.

Na de bachelor
Al bleken sommige studenten niet tijdens hun bachelor op deze educatieve minor te wachten. Waarom kon je die minor niet ná je opleiding volgen, was de vraag. Daarom bestaat sinds 2016 de ‘educatieve module’. In feite hetzelfde als een minor, maar dan na de bachelor. In 2021 hebben 187 studenten zich ervoor ingeschreven, schrijft de minister.

Officieel is het een experiment dat op 1 juli 2022 afloopt. Het kabinet wil de educatieve module in de wet verankeren. Dat gebeurt eigenlijk te laat, want het kabinet verwacht dat het wetsvoorstel pas ruim een jaar later in werking zal treden.

Het wetsvoorstel staat nu online ter consultatie. Iedereen kan er commentaar op geven. Het idee is dat wetten beter worden als buitenstaanders en betrokkenen kritiek kunnen leveren voordat het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gaat. Het kabinet wil meteen een paar praktische problemen oplossen.

Vooropleiding
Op dit moment is er een lijst met geschikte vooropleidingen. Na een wo-bachelor geschiedenis kun je met zo’n educatieve module leraar geschiedenis worden, en voor andere schoolvakken is het ook duidelijk. Maar hoe zit het met minder vanzelfsprekende vooropleidingen? Mag je met een bachelor artificial intelligence alleen leraar informatica worden, of ook leraar wiskunde? Universiteiten krijgen in dit wetsvoorstel zelf de vrijheid om die inschatting te maken.