Nominaties zes studieverenigingen succesvol

Wie zijn dit jaar de genomineerden voor de docentenprijzen?

Genomineerden docentprijs 2024.
Alle genomineerden, behalve Lieke de Wit. Illustratie DUB

Voor de titel van Docent van het Jaar zijn er drie genomineerden. Het gaat om docenten die een duidelijke visie hebben op hun onderwijs, die weten hoe ze studenten kunnen inspireren en die een prominente rol spelen binnen hun opleiding.

De studieverenigingen die de docenten dit jaar hebben voordragen, moesten door middel van een dossier bewijzen dat hun kandidaat over deze eigenschappen beschikt. In totaal hadden achttien studieverenigingen hun beste docent naar voren geschoven.

Universitair docent Internationale Betrekkingen Gerard van der Ree, verbonden aan University College Utrecht, is de eerste kanshebber. Die is docent Internationale Betrekkingen en heeft als aandachtsgebieden gender, postkolonialisme en de relatie mens-natuur (red. op de profielpagina zegt de docent de voornaamwoorden die/hun te gebruiken). Die geeft ook cursussen sociale innovatie en verandering. Van der Ree werd voorgedragen door de Student Council van het college.

De tweede genomineerde is chemicus Tom Wennekes, universitair docent bij de opleiding Farmaceutische Wetenschappen. Zijn voordracht kwam van studievereniging U.P. Wennekes doet onderzoek naar glycolysering, waarbij hij kijkt naar chemische reacties tussen suiker en eiwitten in het lichaam en hoe die zijn in te zetten bij het ontwikkelen van geneesmiddelen.

Als docent is hij betrokken bij de opleiding Farmacie en de internationale bacheloropleiding College of Pharmaceutical Sciences (CPS). Wennekes is ook betrokken bij het Junior Science Lab en organiseerde samen met het UU Wetenschapsknooppunt en het Universiteitsmuseum het programma ‘Waar of niet waar’ voor basisschoolleerlingen.

Bioloog Jelle Zandveld complementeert het drietal. Hij werkt voor het onderwijsinstituut Biologie en is vooral betrokken bij cursussen op het gebied van evolutiebiologie bij de bachelor Biologie en het Utrecht University College. Daarbij benadert hij de evolutie vanuit interdisciplinariteit, dat wil zeggen dat hij onderzoekt hoe kennis van evolutie in verschillende disciplines kan worden gebruikt. Als onderzoeker is hij betrokken bij onderzoek naar (biologie)onderwijs. Hij dankt zijn nominatie aan studievereniging U.B.V.

Docenttalent
Voor de titel van Docenttalent van het Jaar komen jonge docenten met minder dan vijf jaar ervaring in aanmerking. Ook hier zijn er drie genomineerden. In deze categorie waren er vijftien kandidaten.

Het gaat allereerst om onderwijswetenschapper Gerrit Verweij, docent bij de opleidingen Onderwijswetenschappen en de Academische Lerarenopleiding voor Primair Onderwijs (Alpo). Hij heeft zelf eerst de Pabo afgerond en stond vier jaar als meester Gerrit voor de klas. Daarna deed hij een master Onderwijswetenschappen en nu doceert hij zelf aan studenten die later voor de klas gaan staan. Daarbij zegt hij de verbinding te zoeken tussen praktijk en theorie. Hij werd genomineerd door studievereniging Vocus.

Daarnaast is bewegingswetenschapper Lieke de Wit in de race om de titel. Ze is de enige vrouw die deze keer is genomineerd. De Wit is verbonden aan de medische faculteit waar ze anatomie doceert. Zij is voorgedragen door studievereniging Sams.

Chemicus Ward van der Stam, als universitair docent verbonden aan de opleiding Scheikunde, maakt eveneens kans. Hij doet onderzoek naar de reductie van C02. Hij is docent in de bachelor en in de masteropleiding van Scheikunde. De studenten van Proton vonden hem dit jaar het grootste talent.

De tweede jurybijeenkomst vindt eind februari plaats. Dan gaat de jury onder leiding van voorzitter en universitair hoofddocent Sociale Geografie en Planologie Gery Nijenhuis  in gesprek met de studieverenigingen die de genomineerde docenten hebben voorgedragen.

Onderwijsfestival
Tijdens het OnderwijsFestival (voorheen de Onderwijsparade) op donderdag 7 maart 2024 in het Academiegebouw wordt bekendgemaakt wie de opvolgers zijn van planologiedocent Peter Pelzer en farmaciedocent Serena di Palma.

De twee winnaars ontvangen een wisseltrofee en een geldbedrag. De Docent van het Jaar krijgt 5000 euro en het Docenttalent van het Jaar 3000 euro. De overige genomineerden krijgen allen 1000 euro. De twee studieverenigingen die de winnaars voordroegen, winnen ook 1000 euro.