UU, waar blijven onze roosters?

Voor degenen die het even waren vergeten: over minder dan een week begint het academisch jaar alweer. We mogen opnieuw eindeloos veel wetenschappelijke artikelen lezen, net te laat beginnen aan deadlines en urenlang pogen op te letten bij werkgroepen en colleges. Althans, dat laatste hoop ik. Mijn rooster voor werkgroepen is namelijk drie werkdagen voordat de vakantie eindigt, nog steeds niet bekend - ook niet in de MyUU app. Bij één vak is in Blackboard een bericht geplaatst dat het rooster nog omgegooid wordt en dat we het gepubliceerde rooster als onjuist moeten beschouwen.

Dit is niet alleen mijn ervaring. Ook studenten van andere faculteiten weten niet hoe hun agenda’s er de komende weken uitzien. Het signaal dat de universiteit hiermee aan haar studenten afgeeft, vind ik zorgelijk en uiterst ongepast. Van het opgeven voor sportcursussen tot het maken van afspraken bij zorgprofessionals: wacht maar met het plannen ervan als je er zeker van wilt zijn geen onderwijs te hoeven missen. Voor je het weet mis je namelijk een verplichte werkgroep en kan je je recht op een hertentamen de prullenbak ingooien.

Bijbaan plannen
Dit wanbeleid geeft een ongepast signaal af aan alle studenten. Eerder is gecommuniceerd dat alle roosters op 17 augustus compleet zouden zijn en dit is nooit gerectificeerd. We staan aan de vooravond van het academisch jaar en de tijd begint nu echt te dringen.

Extra zorgen maak ik me over de minder geprivilegieerde groep studenten. Hierbij doel ik op studenten die voor financiële stabiliteit afhankelijk zijn van hun bijbaan en nu niet ingeroosterd kunnen worden op hun werk. De UU plaatst hen momenteel voor een dilemma: financiële stabiliteit óf de garantie al je onderwijs te kunnen volgen. Dit is een onacceptabele situatie waarin geen student ooit terecht hoort te komen.

Asociale situatie
Het maken van de roosters zal door de coronacrisis meer uitdagingen met zich mee hebben gebracht dan voorgaande jaren. Begrip voor een bemoeilijkte situatie is er onder studenten zeker, maar inmiddels begint het begrip weg te ebben. Er is geen excuus voor het gebrek aan communicatie.

Beste UU, studenten doen meer dan studeren alleen. Toon daarom meer respect voor de agenda’s van je studenten: maak wellicht excuses voor deze asociale situatie en zorg bovenal dat dit in de toekomst nooit meer gebeurt.