‘You never get a second chance to make a first impression’, was de slogan voor een anti-roos shampoo van Head and Shoulders in een reclamespot van 1991. Nu blijkt uit verschillende onderzoeken, dat de eerste indruk inderdaad bijna niet meer te overtreffen is.

In 2006 stelde een team psychologen van de Universiteit van Princeton (VS) vast dat we een tiende van een seconde hebben om een eerste indruk te maken. De mensen vellen een oordeel over onze charme, vriendelijkheid, betrouwbaarheid, bekwaamheid en agressiviteit door slechts 100 milliseconden naar ons gezicht te kijken. Uit deze studie blijkt ook dat een langere observatie van dezelfde gezichten de eerste indruk alleen nog maar versterkt.

Dit heeft men in België kunnen zien in het programma ‘Ook getest op mensen’ op Één, waar vier personen drie sollicitanten moesten beoordelen. Het resultaat: de eerste 30 seconden van een ontmoeting zijn beslissend om een eerste indruk te vormen. Die eerste indruk later nog bijsturen is geen kinderspel.

Wil je als ondernemer, zelfstandige, werkzoekende, -of gewoon ook in je privé-leven (kennismaken met je toekomstige schoonmoeder...)- een goede indruk maken, moet je ervan bewust zijn dat je maar één kans hebt. En die mogelijkheid kan je maar beter goed leren gebruiken. Daarvoor zijn er enkele tips:

1)    Stel een doel: Het belangrijkste is dat je duidelijk bewust bent van wat je wilt bereiken. Welke mensen ga je ontmoeten? Welk beeld wil je van jezelf overbrengen? Denk daar maar eens over na als je onderweg naar de vergadering bent.

2)    Google de persoon of bedrijf dat over jou zal oordelen: Volgens Martin Zwilling, blogger die voor Forbes advies aan ondernemers geeft, is er in de 21ste eeuw geen excuus meer om de persoon die je zult ontmoeten niet te herkennen. Gebruik Google, Facebook, LinkedIn, enz. om meer te weten over het bedrijf (of persoon) dat je wilt overtuigen. Zo heb je meer informatie over welke houding die je moet aannemen en kan je directe duidelijke vragen stellen zonder angst het te verprutsen met ongepaste opmerkingen.

3)    Wees bewust van je lichaamstaal: Er zijn honderden artikels over de perfecte lichaamshouding, het juiste oogcontact, de stevige handdruk en de innemende glimlach. Maar meestal helpt het al om bewust te zijn over jouw lichaamstaal. Een bijzonder effectieve (en gemakkelijke) lichaamshouding is het spiegelen: je gesprekspartner nabootsen. Als je bewust de bewegingen van de andere imiteert leidt dat automatisch tot een betere afstemming. Doe dat in ieder geval op een onopvallende manier, om niet het averechts effect te bereiken.

4)    Je uiterlijk is ook een boodschap: Denk aan je schoenen, accessoires, kapsel en kledij. Bij een eerste afspraak is dit even belangrijk als deodorant. Pas je kleding aan aan de persoon die je wilt overtuigen (maar niet op een overdreven manier natuurlijk). Een stropdas of hoge hakken zijn daarom niet altijd noodzakelijk, maar draag nooit donkere schoenen met witte kousen en zéker geen sandalen met sokken! Als je niet weet wat de gepaste outfit is voor een belangrijk gesprek, vraag dan advies aan vrienden. Kwestie om te weten dat je zelfzeker genoeg overkomt.

5)    Een verrassende ruimte:  Niet alleen jezelf, maar ook de omgeving is belangrijk. Je kan moeilijk een project voorstellen in een rommelig huis of in een luid café. Als je zelf niet over een degelijk kantoor beschikt kan je zelfs een prestigieus dagkantoor huren. Zo kan je mensen in een moderne ruimte in het centrum van Amsterdam of Rotterdam ontvangen.

6)    Wees op tijd, positief en met een glimlach: Het spreekt vanzelf dat jouw eerste indruk nooit goed kan zijn als je te laat bent. Let op een correct taalgebruik en de juiste omgangsvormen. Vergeet de glimlach niet. Zoek het evenwicht tussen zelfzekerheid en  bescheidenheid. Toon je kennis, maar zonder bluffen! Kopieer Hyacinth Bucket (of Bouquet) van de hilarische Britse serie ‘Keeping up Appearances’ niet!