Miljoen voor ruimteonderzoek Amsterdam

Het ministerie van Onderwijs heeft een voorschot van een half miljoen euro ter beschikking gesteld om het NWO-instituut SRON naar het Amsterdamse Science Park te halen. De gemeente stelt eenzelfde bedrag beschikbaar.

Het voorschot van een miljoen is bedoeld om gezamenlijke huisvesting mogelijk te maken van Het Netherlands Institute for Space Research (SRON) en opleidingen van de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam. “We streven naar integrale huisvesting van het instituut en onze relevante opleidingen”, legt Jacco Bonnink van de VU uit. “Zo kunnen we niet alleen faciliteiten delen maar ook onderzoekers en studenten bij elkaar brengen.”

Het SRON blijft in Groningen, maar gaat waarschijnlijk weg van De Uithof in Utrecht: het gebouw waar de onderzoekers nu inzitten is over een paar jaar verouderd. SRON kondigde zijn vertrek al aan toen de onderzoeksgroep Sterrenkunde van de Bètafaculteit in april 2012 uit Utrecht vertrok. De onderzoekers werkten nauw met elkaar samen. Het SRON wil in de hoofdstad nauw samenwerken met de nog op te richten Amsterdam Faculty of Science; een gezamenlijke faculteit van de VU en de UvA. De bedoeling is dat de gezamenlijke huisvesting binnen een paar jaar wordt gebouwd op het Amsterdamse Science Park.

Amsterdam wil meer bedrijven, kennisinstellingen en talent aan zich binden en heeft daar veel geld voor over. In september wonnen de TU Delft, de Wageningen Universiteit en het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology een competitie voor een nieuw technologisch topinstituut. Het consortium krijgt van de gemeente 20 tot 50 miljoen voor de realisering van het plan.