Ook 'foute' vloer in Life Science Incubator

Voor de bouw van de Life Science Incubator (LSI) zijn dezelfde soort vloeren gebruikt die eerder dit jaar zorgden voor het instorten van een parkeergarage van het vliegveld Eindhoven. Voor het bedrijfsverzamelgebouw waarin biotech-ondernemingen zijn gehuisvest, dreigt dat gevaar niet, laat de Universiteit Utrecht maandag weten. Er wordt wel aanvullend onderzoek verricht.

De LSI werd dit voorjaar officieel geopend en gaf toen onderdak aan twaalf bedrijven. Het gebouw moet voorzien in de groeiende behoefte aan huisvesting voor kennisintensieve ondernemingen in het Utrecht Science Park en kostte ongeveer 19 miljoen. Het werd gefinancierd door de Europese Unie, de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht.

Eerder werd bekend dat in het Hijmans van den Berghgebouw van de faculteit Geneeskunde de gewraakte Bubble Deck-vloeren zijn gebruikt. Ook daar wees onderzoek uit dat het niet nodig is om het gebouw te sluiten. Ondermeer de universiteit van Rotterdam en de hogeschool Windesheim besloten wel panden met dergelijke vloeren op slot te doen.

De bouwbranche en het ministerie van BZK hebben gebouweigenaren geadviseerd de constructies van gebouwen die na 1999 in gebruik zijn genomen te onderzoeken.