Intense drukte aan de Van Lieflandlaan

“Jammer joh. Sprint maar even alle trappen op en kom dan maar weer terug.” Op het moment dat Marijn voor de tweede keer het dobbelspelletje verliest van zijn huisgenoten, tonen die geen clementie. Amper vijf minuten nadat hij met enige tegenzin al een theelepel komijnzaad naar binnen heeft gewerkt, wordt Marijn hartelijk toegelachen wanneer hij aan zijn sprinttocht omhoog begint. Welkom op de Van Lieflandlaan 84.

Tussen honderden andere studenten in dit stukje Tuindorp slijten ook op nummer 84 tien inwoners (vijf mannen, vijf vrouwen) hun studentendagen. De tocht naar het drie etages tellende huis doet het ergste vermoeden: de galerij is bezaaid met ontelbaar veel bierdopjes, terwijl in de hoek in een zee van as een verdwaalde BBQ op de grond ligt.

Taakverdeling
Toch is er van een ongeorganiseerde bende achter de voordeur geen sprake. Ja, de huisgenoten zijn druk, praten veel en hard, maar desondanks zijn de taken goedverdeeld. Binnen no-time staat er onder aanvoering van Caimin (21, biomedische wetenschappen) en Jasper (23, commerciële economie) een heerlijke maaltijd op tafel.

Frans Memorial

De huisoudste van het stel is anno 2011 de vierentwintig nog niet ontstegen, maar dat is wel eens anders geweest. Nog niet zo heel lang geleden, woonde men namelijk nog samen met Frans. Frans, een rechtenstudent van inmiddels 42, had het zo naar zijn zin in de flat dat hij er zeventien jaar bleef wonen. Jop (23, scheikunde): “Op het moment dat ik leerde lopen, woonde hij al in het huis waarin we later huisgenoten werden. Heel apart.”  De dag in juli (2009) dat Frans vertrok, wordt nog elk jaar door zijn overgebleven huisgenoten gevierd met een memorial-party. Marijn (23, volgens zijn huisgenoten ‘manager van het huis’: “Praat veel, doet weinig”): “42-jarigen moeten niet in een studentenhuis wonen, zo simpel is het.”

Eén grote keet
Wat nu regeert, is jeugdigheid. In de nette keuken die amper groot genoeg is om met veel mensen te dineren doet ‘Dokter’ Lisa (21, Geneeskunde) af en toe een dappere poging boven haar zes mannelijke tafelgenoten uit te komen. Toch blijven het vooral de mannen die de verhalen tappen.  Je moet wel tegen een stootje kunnen om te wonen in dit huis: in een gemiddelde maand spuit men hier elkaar onder met wc-verfrisser, worden er meelgevechten gehouden  en gooit men eieren op elkaar kapot. “Op huisgenoten die het leuk vinden om zich de hele dag op te sluiten op hun kamer, zitten we hier niet te wachten.”

Andere studenten
Galerijfeesten zijn inmiddels verboden door de SSH, maar ook met de reguliere feesten vermaken de studenten zich opperbest. De kamers, die allemaal relatief dicht op elkaar zitten, zijn soms wat gehorig,  maar de huisgenoten vinden het “heerlijk” om met en tussen alléén maar studenten te wonen. Eén van de hobby’s van de inwoners van nummer 84 is om, zonder uitnodiging, binnen te lopen op feesten in aangrenzende huizen om vervolgens met een gejatte trofee huiswaarts te keren. Als de huisgenoten aan het derde dobbelspelletje (drie keer raden wie die gaat verliezen) beginnen, is het tijd om te gaan. Lang leve de lol op de Van Lieflandlaan.