Sociale druk leidt tot net huis

“Wat? Is Boris van der Ham gay? Hè? Echt? Dat wist ik helemaal niet joh. Terwijl er vijf dames in de Lombokse Johannes Camphuysstraat met hun lepels gezamenlijk een slagroompudding XL naar binnen werken, vliegen de gespreksonderwerpen je in sneltreinvaart om de oren. Welkom bij de dames in Lombok.

In een geordend en ruim pand in het hart van de multiculturele wijk wonen sinds een jaar vijf dames die zichzelf, desgevraagd, omschrijven als lief en rustig. “We zijn niet echt van het bitchy doen hè? Nee, we zijn eigenlijk allemaal heel lief.” Wanneer  huisjongste Leonie (19, communicatie- en informatiewetenschappen) bij het horen van de omschrijving in lachen uitbarst, krijgt ze de volle laag.

Couscous
Geheel in stijl van de wijk, stond er eerder op de avond als hoofdgerecht couscous op het menu. Gemaakt door de kok van het huis, Sabina (23). Wanneer zij thuis is, kookt ze. Sabina, die na een avondje stappen nog wel eens naast haar bed in slaap valt,  is nu wat rustiger, maar feestte zichzelf het eerste jaar naar een oor- long- en keelonsteking. Elke dag werd de stad onveilig gemaakt.  Die tijden zijn voorbij, de rol van grootste feestbeest is inmiddels overgenomen door student Economie Heleen (23).

Groepsdruk
In regels geloven de dames niet, dus door middel van sociale druk zorgt men ervoor dat iedereen in huis genoeg doet. Zo zijn er geen regels over de frequentie van afwassen en stofzuigen. Wel hangen er lijsten in huis: áls je iets doet ,kun je noteren dat je goed bezig bent geweest. Yvonne (24):  “Je moet jezelf gewoon schuldig voelen als je niets doet”. Die aanpak lijkt te werken. Zowel op de kamers als in het trappenhuis, moet werkelijk gezocht worden naar stof en alles in dit huis is geordend.

Seks
Zo netjes als het huis is, zijn ook de dames in de omgang met elkaar. De vrouwen praten rustig, schreeuwen niet en laten elkaar uitspreken. Alleen weglopen van het gesprek blijkt tricky, want dan wordt er, op gepaste wijze, hard geoordeeld over de afwezige. “Hoort erbij .” In de uren dat er flessen prosecco, witte en rode wijn doorheen gaan, worden naast elkaars levens ook die van uw verslaggever doorgelicht.  Gesprekken gaan over politiek (“Ik weet niet wat ik enger vind: PVV of SGP”), godsdienst, Uffen, media en, hoe kan het ook anders: seks. Volgens de dames toeval, maar het gespreksonderwerp blijft, pauzes daargelaten, terugkomen. Zonder namen te noemen, zijn vier van de vijf huisgenootjes ervan overtuigd samen te wonen met een nymfomane. “Ik dwing geen mannen, ze willen zelf, dat vinden ze leuk.” Een vriendje die meerdere keren met de smoes aankwam dat hij hoofdpijn had, is inmiddels ingeruild voor een nieuwe.

Darkroom
Voor een huisfeest zijn grote plannen, maar tot een uitvoering daarvan is het nog niet gekomen. De vijf kamers zijn al welverdeeld in een lounge, darkroom (“ Wel latex dekbed kopen om witte vlekken tegen te gaan”), garderobe, danskamer en drankkamer. Nu nog een datum prikken. “Alles op zijn tijd.”

Tags: aan tafel