Illustraties 123rf, bewerkt door DUB

5 tips om gefocust te blijven in blok 4

Body: 

“Het lijkt wel zomervakantie, maar dan met een horrorpandemie op de achtergrond”, hoor ik over Whatsapp van een medestudent. Ik herken dat niet want ik heb nooit zoveel (persoonlijk) contact gehad met mijn docenten als nu. Veel of weinig taken, over één ding zijn veel studenten het eens: het wordt steeds moeilijker ze af te ronden. Student Molecular Life Sciences Winnie zet een aantal tips op een rij die daarbij kunnen helpen.

Read in English

1. Gun jezelf wat afwisseling bij een comfortabele werkplek

Een gezonde geest in een gezond lichaam. Waar we werken, heeft enorm veel invloed op hoe we presteren. Fysiotherapeut Laurens (Fysio-fit) vertelt dat het belangrijkste van een goede werkplek afwisseling is. Collega Ron voegt toe: “In principe is iedere houding goed. Wat vaak misgaat is dat we op een thuiswerkdag te lang in dezelfde houding zitten. The best posture is the next posture!”

Variëren kan bijvoorbeeld van plek. College kan je ook volgen aan de eettafel en een stuk lezen, kan op de bank. Zit je aan tafel zorg dan voor voldoende ondersteuning. Zet je voeten op de grond en zet je laptop omhoog: de bovenkant van je scherm hoort op ooghoogte. Een losse muis en toetsenbord zijn geen overbodige luxe.

Voor de gezonde geest, moet je op een paar dingen extra letten. Thuis is voor veel van ons een plek om te relaxen. Studeren is voor in de bibliotheek, horen de studieadviseurs. Het is  belangrijk om toch een plek te hebben die als enige functie relaxen heeft en een plek die als enige functie werken heeft. Studentenpsycholoog Jerre Mijnarends legt dit uit: “Je brein moet die plaats ook gaan associëren met studeren en niet met netflixen of andere ontspanning.”

Bedenk nu je dit leest een regel voor jezelf. Bijvoorbeeld dat je aan je bureau niet meer Netflixt en op bed geen studieboek meer openslaat.

Een andere manier van afwisselen is het af en toe opstaan en twee minuten wat anders doen. Gewoon even staan en rustig ademen kan, maar je kan ook de kans pakken even wat oefeningen te doen, zoals een aantal squats.

2. Geef jezelf energie door je aan een ritme te houden

De studentpsycholoog, het Skills Lab van de Universiteit Utrecht en studenten die met succes hun studie vanuit huis doen, zeggen dat een goed dagritme kan helpen om actief aan de studie te gaan. De dag begin je met het zetten van je wekker. Laat deze van maandag tot en met vrijdag op dezelfde tijd afgaan, ook als je geen college hebt.

Tijdens de dag is het slim om steeds op hetzelfde tijdstip te ontbijten en te lunchen. Hierdoor kan je je dag makkelijk opbreken. Heb je niet veel te doen? Pak dan lekker de tijd ná je lunch.

De dag afsluiten is soms ook moeilijk. “Ik ben gewend altijd in de avond mijn huiswerk te maken. Nu alles als huiswerk voelt, ben ik soms tot in de nachts bezig”, zegt wiskundestudent Debbie. Hier kan je makkelijk gebruik maken van je huisgenoten (dat mogen natuurlijk ook je ouders zijn). Spreek om vijf uur af een uurtje te skypen of samen wat schoon te maken. Zo wordt 17 uur je deadline. Hierdoor begin je ook op tijd, wat zorgt dat je taak ook af komt. Als je door de dag heen vragen opschrijft voor jezelf, kan je je vijf-uur date vragen je te toetsen. Als je meer hulp wilt bij het creëren van overzicht is de door Skills Lab georganiseerde webinar via Teams ‘Infobesitas de baas: studeren met overzicht èn inzicht’ op 14 mei misschien wat voor jou. Je moet je er wel vooraf voor aanmelden.

3. Voorkom afleiding

Een kleine rondvraag onder studenten leert dat velen kampen met hoofdpijn, zich graag laten verleiden om tijdens het studeren allerlei uitstapjes te maken naar sites die niets met de studie te maken hebben of niet los kunnen komen van een computerspel waarmee ze nooit hadden moeten beginnen.

Hoofdpijn
Na een dag computeren, voel je hem al snel opkomen. Wat je nu meteen kan doen is het dimmen van je scherm, blauw licht dempen en directe lichtinval vermijden.

Genoeg drinken helpt natuurlijk ook. Wat velen nog weleens vergeten is dat dit niet betekent dat je in één keer een liter water naar binnen moet tanken. Drink gedurende de hele dag kleine glaasjes water, voeg eens een scheutje sap toe. Een stuk fruit eten, helpt ook. Je neemt makkelijker water op wanneer daar een beetje suiker in zit.

Drink trouwens niet te veel koffie. Een kopje of twee als opstarter is prima, als je dat al gewend bent, maar koffie droogt uit en laat je vergeten dat je moe bent. Dat maakt het morgen alleen maar moeilijker. Neem eens een kopje (caffeïnevrije) thee.

Computers
Wist je dat er programma’s zijn waarmee je afleiding op de computer kan blokkeren? Het gratis programma dat werkt met Firefox heet LeechBlock, voor Chrome en Safari kan je, tevens kosteloos, WasteNoTime gebruiken. Een programma dat ook programma’s blokkeert, naast websites, heet Freedom.

Smartphone
Om je telefoon minder te gebruiken, kan je Forest proberen. Dit is een app die je bomen laat planten voordat je hem gbruikt.

Afleiding omzetten naar iets nuttigs
Huisgenoten kunnen ook heel praktisch zijn. Samen plannen is handig, maar je kan je huisgenoot ook even op die afleidende spelcomputer laten passen, dan sla je twee vliegen in één klap. Bekijk elke afleiding even opnieuw, de meeste afleidingen zijn een goede beloning na gedane arbeid.

4. Neem rust van de werkplek

Wanneer je gefrustreerd raakt omdat het even niet lukt, of je gewoon even niet meer kan concentreren, mag je even wat anders doen, zoals een ommetje lopen. Studentenpsycholoog Mijnarends: “Zo kan je daarna met een andere blik ernaar kijken en even weg stappen van de negatieve emotie”.

5. Doe het samen

Fleur geeft aan dat ze net in een studio in De Uithof is komen wonen. Ze heeft dus geen huisgenoten en kent nog geen buren. Ook als je goed bent in alleen zijn, wordt dat na een tijd heel eenzaam, vertelt ze. Tijdens de online Wellbeing week van 11 tot en met 15 mei, staat er ook de #UUgotThoughts on solitude op het programma. Om 11.00 uur kan je tot en met donderdag een zinnig gesprek voeren.

Microsoft Teams hoeft niet alleen voor colleges te zijn. Dr. Sterre Leufkens op Twitter: “Sommige studenten bij ons spreken steeds online af. [...] Geeft structuur, een stok achter de deur, en een beloning als anderen zien dat je iets gedaan hebt.”. Mocht je nou geen vrienden vinden die dit ook willen, kunnen vreemden ook wat voor je betekenen. Zo zijn er speciale groepen op verschillende sociale media, waaronder Facebook en Tumblr. Bij de tweede kan je, via de app, in verschillende group chats. Er zijn voor veel verschillende studierichtingen al gesprekken aangemaakt door de bekende studyblrs.

Iets dat voor mij persoonlijk goed werkt, is een studiegroepje. Op de Facebookpagina van mijn studievereniging (de Utrechtse Biologen Vereniging) heb ik gevraagd wie er verder moeite had met werken voor een bepaalde herkansing. Samen werken we nu regelmatig aan opdrachten die we elkaar geven. Omdat we elkaar niet vriendschappelijk kennen, praten we alleen over de lesstof.


Meer tips?

Webinars van de Universiteit Utrecht om thuis aan de studie te blijven
Tips in Tijden van Corona van de Universiteit Utrecht
Effectief thuis studeren, tips van de Universiteit Utrecht
Het volledige programma van de UU WellBeing Week van 11 tot en met 15 mei 2020

Facebook Twitter Whatsapp Mail