Alumni delen ervaringen met studenten via online coachnetwerk

Body: 

Studenten van de UU kunnen zich sinds kort laten koppelen aan een alumnus die hen kan helpen op werk- en studiegebied. DUB vroeg enkele studenten naar hun eerste ervaringen.

Studenten van de UU kunnen zich sinds kort laten koppelen aan een alumnus die hen kan helpen op werk- en studiegebied. DUB vroeg enkele studenten naar hun eerste ervaringen.

De UU is vorige maand gestart met een universiteitsbreed online coachnetwerk. Dat netwerk moet onderdeel gaan uitmaken van de Career Services. Bij de faculteit Geowetenschappen is dit netwerk vorig jaar al op proef uitgeprobeerd.

Studenten melden zich bij het online coachnetwerk aan wanneer ze bijvoorbeeld twijfelen over welke master ze willen doen, voor cv- en sollicitatietips, om te netwerken of omdat ze op zoek zijn naar een stage of baan. Waar ben je goed in, wat vind je leuk? Dat soort vragen kunnen centraal staan. Alumni delen praktijkervaring, contacten en kennis uit hun vakgebied met de studenten. Iedereen kan meedoen, zegt Marte Otter, coördinator van het coachnetwerk. “Van coaches wordt minimaal twee jaar werkervaring verwacht, zodat ze uit voldoende expertise kunnen putten.” Tot nu toe loopt het coachnetwerk goed. Er zijn 590 aanmeldingen, waarvan 284 coaches en 306 aangemelde studenten.

Hoe werkt het?
Bij een aanmelding leg je eerst je coachvraag vast, vertelt Otter. “Op basis daarvan selecteer je een alumnus. Daarvoor zoek je in een database met alle coaches op coachonderwerp, zoals een bedrijf, locatie of interessegebied.” Nadat je een alumnus hebt gevonden, vraag je per mail of deze jou wil helpen. Dat hoeft niet iemand met dezelfde studieachtergrond te zijn, alle richtingen zijn mogelijk. Als je een match hebt -coaches kunnen een verzoek weigeren, als ze bijvoorbeeld al een coachee hebben-, plan je een kennismaking. Hoe het coachtraject er daarna uitziet, bepalen studenten zelf. Otter: “Je kunt kiezen voor een dagje meelopen, een kop koffie of Skype- of mailcontact. Hoe vaak je iemand wilt zien, beslis je ook zelf.”

Drempel om contact op te nemen is hoog
Uit een pilot-evaluatie van het coachnetwerk bij de faculteit Geowetenschappen, dat vanaf vorig jaar november tot februari dit jaar werd uitgeprobeerd, blijkt dat inschrijven geen probleem is. Van de 200 benaderde studenten, melden zich er 60 aan bij het netwerk. Daarvan legden twintig studenten contact met een alumnus, waarvan er negen een Skypegesprek, ontmoeting of meeloopdag regelden.

Alleen de drempel om contact op te nemen met een coach is voor studenten erg groot, vertelt Otter. “Dat komt omdat studenten weinig tijd hebben, met veel deadlines. Of ze vinden het eng om iemand te benaderen.” Volgens Otter komt dat omdat ze niet weten of een alumnus op hen zit te wachten, wat ze moeten vragen en niet gewend zijn om op iemand af te stappen.

Cherique Cuppen, freelancer marketing- en communicatie, gebruikt deze feedback om het netwerk te verbeteren. Om de drempel van contact leggen te verlagen, is er nu een handleiding voor coachees, tips voor een eerste coachgesprek en standaardmailtjes die studenten kunnen overnemen om coaches te benaderen. “Daarnaast leggen we via social media, posters en flyers in de universiteitsgebouwen en mailings naar UU-studenten uit dat je niet bang hoeft te zijn dat de coaches niet op je zitten te wachten. Stel je benadert iemand via LinkedIn, dan is de drempel tot persoonlijk contact groter en kan het zo zijn dat diegene geen tijd voor je heeft. In ons netwerk zitten coaches die bewust aangeven anderen te willen helpen, dus dan heb je dat probleem niet.”

Tips en ervaringen van studenten

 

Ondanks dat sommige deelnemers moeite hadden met coaches benaderen, is dat bij de studenten waar DUB mee sprak niet het geval. Drie deelnemers aan de Geowetenschappen-pilot vertellen over wat het netwerk hen opleverde en wat beter kan.

“Te klein mentorenaanbod”
Teun van Breukelen (25), masterstudent Planologie
“Via mail zocht ik contact met een coach: een medewerker bij een adviesbureau, bij wie ik me wilde oriënteren op een geschikt onderwerp voor mijn masteronderzoek. Na een week had ik al een afspraak.

Bij dat bureau vond ik helaas geen onderzoeksonderwerp, omdat het onderwerp dat ik leuk vind -energieontwikkeling- weinig aan bod komt bij dit bureau. Toch kreeg ik tijdens dat gesprek nuttige tips voor het schrijven van een goede sollicitatiebrief en cv. Omdat ik geen aansluiting vond, zocht ik naar andere coaches. Toen stuitte ik erop dat het mentorenaanbod vrij klein is. Er waren maar twee coaches die voldeden aan mijn zoekvraag.” 

“Meer dan één coach tegelijkertijd kunnen benaderen”
Tim Hoornweg (25), masterstudent Stadsgeografie
“Normaal ben ik niet zo van het netwerken omdat het vaak oppervlakkig is en op grote bijeenkomsten, maar dit netwerk spreekt me aan: je praat één op één met je coach. Wat ik jammer vind, is dat je maar één coach tegelijk kan hebben. Graag had ik meerdere coaches gesproken om verschillende visies te vergelijken. Dit punt is inmiddels aangepast in het online coachnetwerk; nu kunnen coachees met meerdere coaches tegelijk contact hebben.

Mijn hulpvraag was: hoe komen mensen op hun werkplek terecht? Ik mailde een programmeur Stedelijke Ontwikkeling bij de Gemeente Delft voor een afspraak. Twee uur en drie koppen koffie later wist ik dat ze via stages in haar huidige functie terecht was gekomen. Zij bleek iets anders gestudeerd te hebben dan in de richting waar ze nu werkte. Dat vind ik inspirerend, omdat ik ook eraan denk om buiten mijn studierichting te werken. Mijn coach liet mij daarnaast reflecteren op mijn kwaliteiten, waardoor ik erachter kwam waar ik goed in ben en wat ik leuk vind: lesgeven in Aardrijkskunde.”

“Ook internationale coaches voor buitenlandse studenten”
Melike Peterson (25), onderzoeksmaster Human Geography & Planning
“Ik wilde meer weten over consultancy, wat zo’n adviseur doet en hoe een werkdag eruit ziet. Al snel maakte ik een afspraak met een adviseur openbare ruimte. Dat gesprek leverde me een stage van drie maanden op bij adviesbureau Planterra in Leusden, die gemeentes adviseert over hoe je de openbare ruimte kunt inrichten.

Nu heb ik drie dagen per week workshops en cursussen en leer ik rapportages schrijven over het gebruik van de openbare ruimte. Die stage had mijn coach voor mij geregeld, door een kennismakingsgesprek te plannen met haar directeur. Wat ik mis in dit netwerk zijn internationale mentoren, die zijn er nu niet. Mijn internationale medestudenten dachten dat het netwerk alleen over de Nederlandse arbeidsmarkt ging. Als er mentoren zouden zijn met netwerken in andere landen, wordt het netwerk ook voor hen aantrekkelijk.” 

 

Facebook Twitter Whatsapp Mail