Arjen Lubach: ‘Mijn carrière is als een pan spaghetti’

Foto's Utrecht Union / Ruben Meuwese

Het is de jaarlijkse carrièredag van de Universiteit Utrecht, met workshops, speeddates met bedrijven, een markt én als kers op de taart een Q&A met Arjen Lubach. De tv-persoonlijkheid heeft aan meerdere studies geproefd, geen enkele afgemaakt en is na omzwervingen als taxichauffeur en havenmeester presentator geworden van een programma dat zijn naam draagt: Zondag met Lubach. Wat kunnen studenten van deze man opsteken?

De 22-jarige Jorn, student Sustainable Business & Innovation kijkt uit naar het gesprek. “Ik weet niet precies wat hij mij mee kan geven. Het lijkt me gewoon erg leuk om hem in het echt te zien.” Toch is het niet aan iedereen besteed. “Ik weet niet of ik ga. Het hangt af van hoe druk het is”, zegt Wendy (23), student Molecular & Cellular Life Sciences die net uit een workshop komt. “Volgens mij gaat hij vooral vragen beantwoorden en zelf heb ik geen vraag en die ga ik in de tijd tot de Q&A ook niet bedenken.”

Misschien ben ik wel het slechtste voorbeeld voor een dag als deze

De sessie met Lubach wordt georganiseerd door Utrecht Union, een nieuwe commissie van studentenvereniging USC en is in de grootste collegezaal van het Educatorium. Vanwege de populariteit van het onderdeel is er ook een livestream naar een andere collegezaal om zo nog meer dan vijfhonderd belangstellenden mee te kunnen laten kijken en luisteren naar wat de creatieve duizendpoot te vertellen heeft.

“Misschien ben ik wel het slechtste voorbeeld voor een dag als deze”, zegt Arjen Lubach als hij plaatsneemt op een talkshowbank voor in de collegezaal. Een minuut eerder kwam hij onder een lang applaus de ‘showtrap’ aan de zijkant af. “Ik heb geen gewone carrière”, gaat de comedian verder. In zijn verhaal legt hij uit dat hij via studies als Spaans, Filosofie en Zweeds bij banen terecht kwam als taxichauffeur en havenmeester. “En toen scoorde ik een top 40-hit en ben ik gestopt met studeren en koos ik voor de creativiteit. Op dat moment zag ik dat er meer was dan de academische wereld die ik kende. Bovendien kon ik een jaar lang leven van die hit.”

Hij verhuisde naar Hilversum om werk te zoeken in de media. “Want het leek mij makkelijker om zo’n soort baan te krijgen als ik in de buurt woonde. En uiteindelijk liep ik daar iemand tegen het lijf en vier maanden later was ik producer bij 3FM. Toch vroeg mijn vader nog vaak wanneer ik weer ging studeren of hoe ik nou rondkwam. Maar ik kreeg gewoon betaald.” Waarop een lach uit de zaal volgt. De wereld van de media stond ver af van die waarin hij was opgegroeid waarin academische prestaties belangrijk zijn. “Mijn vader is hoogleraar en mijn broer heeft rechten gestudeerd en dat afgemaakt.”

De vragen van de twee presentatoren worden afgewisseld met vragen uit de zaal. Zo wil iemand weten of Lubach als kind al creatief was, wat hij ging doen toen hij eenmaal voor een creatieve carrière had gekozen en wat zijn grootste carrièreblunder is. Die laatste vraag heeft een verrassend antwoord. “Ik heb ooit meegewerkt aan een liedje, maar dat niet op papier laten zetten. En dat werd uiteindelijk een wereldhit.” Ook geeft hij een kleiner voorbeeld uit Zondag met Lubach. “In een item zei ik een paar keer ‘dit zijn de mensen in de Eerste Kamer’, maar het bleek dat het een delegatie uit Groningen was die daar op bezoek was.”

Samenvattend over zijn loopbaan zegt hij: “Eigenlijk kun je mijn carrière zien als een pan spaghetti die ik tegen de muur heb gegooid en waarvan enkele slierten zijn blijven plakken.” Hij bedoelt daarmee dat hij veel verschillende dingen heeft uitgeprobeerd waarvan een aantal succesvol bleken te zijn. Lubach adviseert de studenten op deze manier om verschillende mogelijkheden te onderzoeken, unieke combinaties te proberen zoals hij deed door Filosofie en Zweeds te doen en te kijken wat voor soort werk het beste bevalt. Toch blijkt na alle antwoorden van Lubach dat hij een kort en krachtig advies heeft aan de studenten, opgedaan tijdens de Hilversumse jaren voor hij zijn eigen programma kreeg en waar het idee heerste dat je alleen iets kon bereiken door “je ellebogen te gebruiken”.  “Word geen klootzak. Dat is niet nodig.”

Ergens mee stoppen is niet het einde van de wereld

De openhartigheid van Lubach over zijn slingerende carrièrepad schiep voor een aantal studenten nieuw licht op de mogelijkheden van studeren. “Wij komen op de universiteit met het idee dat je een bachelor doet, daarna een master en uiteindelijk een goede baan krijgt”, zeggen Bryn (22), Social Policy & Public Health en psychologiestudenten Anouck (21) en Danielle (21). “Maar Arjen Lubach liet ons zien dat je daar ook van af kunt wijken en dat ergens mee stoppen niet het einde van de wereld is.”

“Het leuke aan zijn verhaal is dat hij zegt niet impulsief te zijn, hoewel dat wel zo lijkt. Hij is juist ontzettend doelgericht”, vertelt psychologiestudent Gabriëlle (23). “Wat hij mij ook heeft laten zien, is dat je veel dingen leuk kan vinden en ook veel dingen moet proberen. Dat vind ik een leuke instelling, want er wordt vaak verwacht dat je de dingen die je probeert ook afmaakt.”

“Hij gaf goede inhoudelijke antwoorden”, vindt Mark (23) die pas zijn bachelor Biologie heeft gehaald. “Het was fijn om te horen dat je zonder plan ergens kunt komen. En ik ga in de toekomst ook maar dingen proberen die misschien niet heel relevant voor mijn studie zijn, maar ik wel heel leuk vind.” Ook oud-biologiestudent Anne (20) vond het een leuke sessie. “Het was leuk om te zien dat hij toch heel bescheiden is. En het feit dat hij zei dat je ook dingen kunt bereiken door jezelf te zijn.” Ook hoorde ze nog een belangrijke tip waar ze zelf iets mee kon. “Ik moet minder afwachtend zijn en dingen gaan doen in plaats van eerst lang over dingen nadenken.”

Voor de liefhebbers de clip van het liedje waarvan Lubach een jaar kon leven: