Bruine fruitschaal verkozen tot origineelste studentenuitdrukking

Illustratie: DUB

De redactie van DUB leerde de afgelopen tijd een heleboel nieuwe woorden en -uitdrukkingen kennen. Van een anytimer tot een Italiaans afscheid en van een morning-after-pils tot een spijtknor. Maar liefst tweehonderd woorden kwamen er terecht in ons studentenwoordenboek, maar wat was de origineelste vondst? OP de markt tijdens de Utrechtse Introductie Tijd en op de site van DUB kon iedereen zijn stem uitbrengen.

Volgens deelnemers aan de UIT was er één duidelijke winnaar onder de tien woorden die DUB selecteerde. Kwarrel, een samentrekking van kwaliteit en scharrel (lees: date met relatiepotentie), kreeg maar liefst 26 procent van de stemmen. UIT-lopers waren daarna het meest enthousiast over de grondpizza (15 procent). Toch werd het synoniem voor “kotsvlek” niet door elke stemmer geaccepteerd; volgens een deel van de 174 UIT-stemmers moest het toch echt vloerpizza, straatomelet of grondpannenkoek zijn.

De eigenpijper (iemand die erg vol van zichzelf is) en het kapstokhertje (een meisje dat wacht tot ze opgepikt wordt in de kroeg), werden door de studenten tijdens de UIT op een gedeelde plaats gezet. Op het woord ‘sekshemd’ voor uitnodigende kleding werd maar één keer gestemd. Opvallend is dat de uiteindelijke winnaar niet in de smaak viel tijdens de UIT; maar zes mensen gaven aan de 'bruine fruitschaal' het origineelst te vinden.

De online stemmers waren echter duidelijk een andere mening toegedaan; het regende stemmen voor de bruine fruitschaal. Daardoor was het lange tijd een nek-aan-nekrace tussen het bittergarnituurtje en de potentiële relatie. De twee woorden wisselden elkaar af als nummer één met telkens maar een stem verschil met de nummer twee. Uiteindelijk kon kwarrel de eindsprint net niet meer bijbenen. Bij het sluiten van de stembussen had bruine fruitschaal 117 stemmen (18,8 procent van de uitgebrachte stemmen) en kwarrel dertien stemmen minder.

Daarmee steeg de bruine fruitschaal van de negende plek na de UIT naar de eerste plek aan het einde van de stemming. Ook andere woorden schoven in de ranglijst. Zo stond het woord ‘eigenpijper’ op een gedeelde derde plaats na de stemmen tijdens de UIT, maar bij het sluiten van de stembussen was hij gedaald naar de zevende plek. De uiteindelijke top 3 is: bruine fruitschaal, kwarrel en grondpizza.

Op het studentenwoordenboek van DUB en de bijbehorende verkiezing, kwam van enkele lezers de kritiek dat de tweehonderd woorden alleen afkomstig zouden zijn uit het corporale studentenleven. De lijst was in hun optiek allerminst een weerspiegelig van de Utrechtse studententaal. Hoewel sommige van de tweehonderd woorden inderdaad uit corperale kringen komen, heeft DUB ook studenten van andere verenigingen, vriendenclubs en studentenhuizen geraadpleegd. Met de uiteindelijke lijst hebben wij geprobeerd een zo compleet en breed mogelijk overzicht te bieden. Niet iedere student zal alle tweehonderd woorden kennen en gebruiken, maar wellicht wel enkelen.