Dit krijg je te horen bij de Nacht van de Professoren

Een aantal docenten in actie tijdens de Nacht van de Professoren 2016 Foto: Vidius

Voor de editie van 2017 bestaat de line up uit Dries van Oosten, Ruben van Doorn en Timothy Bland. De drie zijn op verschillende manieren te werk gegaan om de liedjes die zij gaan draaien uit te zoeken. Ook hebben zij gekozen voor uiteenlopende genres. De drie zijn op woensdag 10 mei vanaf 22.00 uur in de UCU bar op het Kromhoutterrein te bewonderen.

Dries van Oosten
De gitaarbouwende assistent-professor Natuur- & Sterrenkunde  Dries van Oosten (41) gaat voor steviger werk, maar wel dansbaar. “Ik luister naar punk en grunge, dus dat zal zeker terug te horen zijn in mijn set. Mensen mogen van mij wel een pogo’tje wagen op de dansvloer. Verder heb ik nummers gekozen waar iedereen op kan dansen.”

Voor zijn set tijdens de Nacht van de Professoren denkt hij te kunnen vertrouwen op de ervaring die hij opdeed tijdens de schoolfeesten van zijn middelbare school. Ter voorbereiding heeft hij veel gebruik gemaakt van spotify. “Om tot een definitieve keuze te komen, ben ik in mijn eigen geheugen gaan graven en ging ik bij mezelf na op welke nummers ik tijdens mijn studententijd graag danste.” Met welk nummer hij iedereen op de dansvloer krijgt, weet hij nog niet.

Ruben van Doorn
Studieadviseur Ruben van Doorn (44), van Liberal Arts and Sciences, gooit het over een andere boeg. Wanneer hij achter de draaitafels staat, klinkt er uptempo hiphop en electro door de zaal. Samen met zijn vrouw heeft hij zijn setlist voorbereid. “Daar staat van alles op. Veel muziek van nu, maar ook dingen uit de jaren 70 en 80”, laat hij weten. “Zo lang het maar dansbaar is. Want ik houd ook van de muziek van Radiohead en Kings of Conveneince, maar die nummers zijn te rustig. Ik wil niet dat mensen gaan loungen.” Het is voor hem niet de eerste keer dat hij één van de gangmakers zal zijn tijdens de Nacht van de Professoren. Zowel Van Oosten als Van Doorn weten zeker dat zij opgegeven zijn als respectievelijk de hipste docent en hipste studieadviseur.

Timothy Bland
Ook student-assistent Filosofie & Religiewetenschap Timothy Bland (21) heeft ervaring als dj. “Ik draai al een jaar op de feestjes van mijn studievereniging Atlas.” Hij vindt het belangrijk dat je inspeelt op het moment wanneer je achter de draaitafel staat. “Ik heb een hele lijst met nummers waar ik uit kan kiezen. Wat ik precies ga draaien, hangt af van de sfeer in de zaal en wat de anderen draaien.” Toch denkt hij al wel van tevoren na over de volgorde in zijn set. “De dagen voordat ik moet draaien, denk ik na over wat een goed nummer is om mee te openen en welke liedjes goed achter elkaar passen.” Bovendien heeft het voor Bland weinig zin om aan een setlist vast te houden. “Ik wil de mensen in de zaal graag laten horen wat ze willen, dus mogen ze ook verzoekjes doen. Mijn doel is om iedereen te laten dansen en meezingen. Uiteraard dans ik zelf vanuit de dj-booth gewoon mee.”

De Nacht van de Professoren is een jaarlijks terugkerend evenement van studentenunie Vidius. Hierbij gaat het niet alleen om de docenten die voor een avond dj zijn. Op deze avond wordt ook bekendgemaakt wie de titel Medezeggenschapper van het jaar en Studentbestuurder van het jaar krijgt, van zowel de UU als de HU.

Het voorproefje