Doe mee en word de Campuscolumnist van 2021

Alle studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht kunnen een gooi doen naar de titel van Campuscolumnist 2021 van DUB. Vanaf januari volgend jaar schrijft de winnaar elke twee weken een blog voor ons.

Een campuscolumnist schrijft over opvallende zaken die te maken hebben met de universiteit of het studentenleven. De columns kunnen bijvoorbeeld gaan over het online onderwijs, het thuiswerken in tijden van corona, het nieuwe normaal van de universiteit, racisme op de universiteit, eenzaamheid onder studenten of de mores binnen een studentenvereniging. Ook werkdruk onder docenten of medewerkers, de eeuwige strijd om de UU duurzamer te maken, solidariteit tussen studenten en docenten, bureaucratische hobbels om een onderzoeksaanvraag in te dienen of studentenstress kunnen onderwerpen zijn.

De jury ziet graag dat de campuscolumnist  verder kijkt dan zijn of haar digitale neus lang is. We zitten allemaal in de digitale bubbel, maar de columnist moet dat zien te overstijgen op een amusante wijze die tegelijk pijnlijk de kern weet te raken. Daarbij stelt de jury gevoel voor taal en humor op prijs. "Een kritische blik met een vrolijke noot", zoals een van de juryleden het verwoordde.  De campuscolumnist heeft de kans te laten zien hoe het leven aan de unviersiteit of in het studentenleven ècht is.  "In deze tijden mag de campuscolumnist een standpunt innemen en in zijn column een punt maken." En dan liefst een punt dat de lezer weet te verrassen.  De jury krijgt de columns geanonimiseerd, zij weten dus niet wie de schrijver is en of het een student of medewerker van de UU betreft.

Oog voor detail
De Campuscolumnist 2021 wordt de opvolger van de huidige twee campuscolumnisten Francis van den Brink en Keerthi Sridharan. Francis is student Taal en Cultuurstudies en heeft in haar columns oog voor het detail. Zo beschrijft ze een fietsongeluk dat precies voor haar ogen plaatsvindt. En probeert ze huidige penibele situatie van studenten enigszins te relativeren in haar column We zijn bevoorrecht.

Keerthi is een internationale student die tot deze zomer op het University College Utrecht zat. Ze is net overgestapt naar de master Linguistics. Ze gaat pittige thema’s als racisme of de pandemie niet uit de weg, maar weet het spiraal van paniekaanvallen te doorbreken door te komen met heerlijke recepten, zoals deze kaneelbroodjes. Recent maakte ze een mooi overzicht van de type studenten die je vindt op Teams.

Drie nominaties
Uit alle inzendingen worden drie columnisten genomineerd. Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van DUB wordt de Campuscolumnist 2021 bekend gemaakt. Het is nog niet duidelijk of ook dit een online bijeenkomst zal moeten worden.

Aan de prijs is het Erik-Hardemanstipendium van 1000 euro verbonden. Hardeman publiceerde jarenlang de wekelijkse column Schreef in het U-blad. Vanuit de studentensociëteit, de bestuurskamer van het college of het Instituut voor Raeto-Romaanse talen en culturen werd op een originele manier het universitaire leven belicht. Een tikje vilein, maar altijd met een vleugje humor. Na het vertrek van auteur Erik Hardeman wordt gezocht naar een dergelijk eigenzinnig geluid om de universiteit van binnenuit te belichten. Dat is sinds 2012 de campuscolumnist.

Wie mogen er meedoen
Alle studenten en medewerkers die op 1 januari 2021 aan de Universiteit Utrecht verbonden zijn, kunnen meedoen. Ook voor studenten die in de loop van 2021 afstuderen, staat deelname vrij.

Hoe doe je mee
Om mee te dingen naar de titel Campuscolumnist van de UU moet je twee columns insturen. De columns moeten het universitaire leven verrassend onder de loep nemen en mogen niet langer zijn dan 500 woorden. Stuur de columns vóór 1 december naar: m.j.agterberg@uu.nl

Wie zit in de jury
Ook dit jaar is het DUB weer gelukt een deskundige jury samen te stellen die de geanonimiserde inzendingen zal beoordelen. In de jury zitten:

• Geert Buelens is professor Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit Utrecht en gasthoogleraar Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Stellenbosch (Zuid-Afrika) Zijn onderzoek gaat vooral over de wisselwerking tussen literatuur en samenleving. Hij publiceerde uitvoerig over Paul van Ostaijen, avant-garde poëzie, nationalisme en de poëzie van de Eerste Wereldoorlog. In 2018 verscheen zijn boek De jaren zestig, een cultuurgeschiedenis. Hij heeft ook veel columns en opiniestukken geschreven voor onder meer NRC, De volkskrant, De Standaard, De Morgen en Le soir.
  • Rosa Falkenburg is projectleider bij Parnassos. Zij organiseerde onder meer het UUnited muziekfestival in TivoliVredenburg. Daarnaast heeft ze het winnende universiteitslied geschreven. Als singer-songwriter werkt ze aan een eigen theatershow. Rosa studeerde Theater, film en televisiewetenschap.
  • Winnie Henderson is na het afronden van haar bachelor Scheikunde nu gestart met de master Toxicology & Environmental Health. Vorig jaar zat ze in de faculteitsraad van de faculteit Bèta. Ze is actief bij studievereniging Proton. Daarnaast schrijft ze als freelancer artikelen voor DUB.
  • Ries Agterberg, hoofdredacteur DUB. Hij studeerde Nederlands in Utrecht. Hij publiceerde enkele dichtbundels en een novelle.

Stipendium van 1000 euro
De Campuscolumnist krijgt het Erik-Hardemanstipendium van 1000 euro. Hiervoor schrijft de Campuscolumnist minstens eens per twee weken, een column voor DUB. De functie loopt één jaar.

Vragen
Als er vragen zijn over de functie van Campuscolumnist, kunnen die gesteld worden aan Ries Agterberg: m.j.agterberg@uu.nl