Een rondje Uithof in tijden van corona: ‘Het lijkt wel een spookstad’

Een briefje op de deur van het Bestuursgebouw. Foto: Eva de Koeijer

Hoewel alle onderwijsactiviteiten vandaag afgelast zijn, zijn universiteitsgebouwen nog wel open. In de gangen van het Ruppertgebouw kun je een speld horen vallen. In één van de studieruimten zit Flore (23) nog te studeren. Ze is nagenoeg de enige. Ze doet een master Aardwetenschappen en woont in De Uithof. “Ik werk hier fijner dan op die twintig vierkante meter in mijn kamer. Het is wel heel gek hoe rustig het nu is; het lijkt wel een spookstad.” Voor studievertraging is ze niet zo bang: een hoop kan tegenwoordig digitaal. “Ik maak gewoon mijn opdrachten en we zien het verder wel.”Flore aan het werk in het verlaten Ruppertgebouw.

Een eindje verder, in de kantine van het Educatorium, is een groot deel van de ruimte afgezet met lint. “Dat heeft een beveiliger vanmorgen gedaan, zodat er niet meer dan 100 mensen kunnen zitten”, vertelt Sodexo-medewerker Richel. Hij staat eenzaam bij de snacks. De kantine lag er zelden zo desolaat bij. “Het is een verschil van dag en nacht met gisteren. We hebben tot nu toe een paar koppen koffie en een broodje verkocht, maar daar bleef het wel bij.”

Vanmiddag geeft het universiteitsbestuur waarschijnlijk uitsluitsel over het open blijven van gebouwen en kantines. “Daar hangt ook een financieel plaatje aan natuurlijk. We hebben nog eten in de koeling staan, en hoe zit het met het personeel? Moeten we vakantiedagen opnemen?” Maar al met al vindt Richel de maatregelen wel terecht: het virus moet nu eenmaal overwonnen worden.

Afzetlint in de kantine van het Educatorium.

Hamsteren
Hoewel in heel Nederland mensen en masse aan het hamsteren geslagen zijn, valt dat in de Spar in De Uithof nog wel mee. “Internationals hebben gisteren wel heel veel wc-papier en paracetamol gekocht”, vertelt Fabian, medewerker in de winkel. Ook het pasta-schap ziet er eigenaardig leeg uit. Afgebakken broodjes liggen nog in groten getale in de rekken. Terwijl er rond lunchtijd vaak een rij is tot midden in de winkel, kan iedereen nu direct doorlopen naar de kassa.

Broodje Ben staat met een kar bij Casa Confetti, maar of die er volgende week zal staan, is nog maar de vraag. “We zouden hier morgen ook zijn, maar omdat de open dag van de hogeschool niet doorgaat kan dat ook weer veranderen.” In broodjeszaak Eat Out, tegenover de Spar, is het nagenoeg verlaten. Mert, mede-eigenaar van de winkel, zit aan tafel het journaal te kijken. Hij maakt zich niet echt zorgen, zegt hij. “Ik vind alle media-aandacht een beetje overdreven. Die zorgt alleen maar voor meer paniek. Eigenlijk zouden ze ook alleen maar onderzoekers aan het woord moeten laten; mensen die er verstand van hebben, niet iedereen die maar wat roept.”

Desinfecterende spray in de Spar.

Dat de nieuwe maatregelen genomen zijn om het coronavirus in te dammen, vindt hij wel een goede zaak. “Het is verstandig. Maar het moet niet langer duren dan april.” Als het langer duurt, zou dat een grote klap zijn voor zijn onderneming. Vooralsnog blijft de winkel gewoon open, ook al zijn er weinig klanten. “Ik heb weinig te doen. En of ik nou hier tv zit te kijken of thuis, maakt eigenlijk niet uit.”

Rekeningen lopen door
In pizzeria Tricolore zijn bij binnenkomst nog een zestal klanten te vinden, maar ook daar is het een stuk rustiger dan normaal. Leandro vertelt dat de pizzeria al rekening heeft gehouden met minder klandizie. Ze hebben minder broodjes klaargemaakt, bijvoorbeeld. Op basis van het aantal klanten vandaag, besluiten ze of ze volgende week de deur sluiten of nog open blijven.

De Primera, naast de pizzeria, blijft wel gewoon open. “We kunnen niet anders”, zegt eigenaar Jacqueline. “We kunnen niet zomaar twee weken dicht. Er wonen ook vierduizend studenten in De Uithof en we zijn een PostNL-punt, dus mensen moeten hun pakjes op kunnen halen. En de rekeningen lopen gewoon door: de huur en het personeel moet gewoon betaald worden.” Om kwart over 11 in de ochtend hebben ze de teller op 43 klanten staan, waar dat er normaal ruim 100 zouden zijn. “Op zich is het wel veilig om hier te zijn. Er is toch niemand, dus we lopen weinig kans om besmet te raken”, lacht ze.

De ruimte bij de kantine in het Educatorium waar je nog wel kunt zitten.

Naast winkeliers zijn er vooral mensen in De Uithof te vinden die er wonen. Zo ook Laurens (25). Met een bak koffie komt hij de Spar uitlopen. Van hamsteren is bij hem geen sprake. “Als iedereen gaat hamsteren, dan krijg je juist paniek, en dat is nergens voor nodig.” Wat hem betreft hadden de verstrekkende voorzorgsmaatregelen wel eerder genomen mogen worden. Eind deze maand reist hij naar de Verenigde Staten, omdat zijn zus daar bevallen is. “Vooralsnog mag ik er gewoon heen, omdat ik directe familie ben. Maar alles verandert zo snel, dus het is even afwachten.”

Becky (25) woont ook in De Uithof. Ze staat een beetje te stuntelen met een groot pak toiletpapier op haar fiets. Bij de vraag of ze die heeft gekocht uit voorzorg of hamster-drang, ontkent ze. Ze vindt de maatregelen niet overdreven, maar wel jammer. “De sportschool is ook dicht, dat is balen. Maar ik begrijp het wel."

Verlaten hal in het Ruppertgebouw.