'Meer parkeergeld aan studenten vragen, is alleen om meer te verdienen'

De voormalige parkeerplaats voor Casa Confetti, foto DUB

Half juni werd bekend dat het parkeertarief voor studenten en gasten van de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht vanaf 1 oktober flink meer moeten neertellen voor een parkeerplek. Ook medewerkers van de UU gaan ook betalen, maar dat tarief is een stuk lager. De universiteit voert betaald parkeren in omdat dat eerlijker is tegenover UU'ers in de binnenstad. Zij moesten altijd al betalen om de auto kwijt te kunnen. Ook hoopt de universiteit dat studenten en medewerkers vaker voor de fiets of het openbaar vervoer kiezen, waardoor de drukte in met name de spits op de weg afneemt.

Nu parkeren medewerkers van de UU gratis. Bezoekers, en dus ook studenten, betalen doordeweeks tussen 7 en 18 uur 50 cent per 33 minuten voor een parkeerplek in De Uithof waarvan het eerste halve uur gratis is. Een dagkaart kost 7 euro. Per 1 oktober zijn studenten en bezoekers een stuk duurder uit: 1,80 euro per uur. Ook dan is het eerste halve uur gratis. Wie er de hele dag staat, is 18 euro kwijt. Een plekje op de P+R aan de rand van De Uithof kost nu en ook na oktober 4,84 euro per dag en 5 euro voor een combikaartje met het openbaar vervoer.

Geen eigen parkeerplekken voor de meeste studentenflats in De Uithof
Niet elke student zit te wachten op de hogere parkeerkosten. Vooral de bewoners van de studentenflats die geen eigen parkeerplaatsen hebben, zien zich gesteld voor een enorme kostenpost. Geneeskundestudent Michelle woont in De Bisschoppen en heeft geprobeerd om goedkopere parkeerplekken te regelen voor studenten die in De Uithof wonen. Maar ze werd van het kastje naar de muur gestuurd, zegt ze. "De gemeente zegt dat De Uithof privéterrein van de universiteit is en dat reguliere parkeervergunningen daar niet gelden. Volgens de universiteit is het de schuld van SSH, die heeft geen parkeerterrein gebouwd voor de bewoners. De SSH wijst op haar beurt weer naar de universiteit."

Kamerverhuurder SSH laat weten alleen voor de bewoners van de Cambridgeflat een parkeerterrein te hebben gebouwd. Parkeerplekken gaan, zo zegt SSH, ten koste van het aantal studentenwoningen in De Uithof. Daarom is gekozen om voor de Bisschoppen en Casa Confetti geen parkeerplaatsen te maken. De bewoners van Johanna hebben geen parkeerplekken maar drie deelauto’s tot hun beschikking.

Bewoners van Casa Confetti konden tot begin 2019 hun auto neerzetten op het Leuvenplein. Hier was een kleine gratis parkeerplaats, maar officieel niet bestemd voor auto's van de studenten. Momenteel wordt het plein heringericht en er komen alleen plekken terug voor gehandicapten en universitaire dienstauto’s. De Cambridgelaan is nu dus de enige flat waar studenten gratis kunnen parkeren met een speciale vergunning. Volgens Madelon van Gameren, woordvoerder van de SSH, blijft dit ook zo. "Andere bewoners van De Uithof kunnen er overdag ook gratis parkeren met een parkeerschijf. In de avond en in het weekend mag dat ook zonder schijf." Van Gameren wijst op de deelauto's bij de Johannaflat, die zijn voor alle bewoners van De Uithof te huur vanaf 1,50 euro per uur of 15 euro per dag.

Rijden is goedkoper dan parkeren
Bewoonster Michelle van de Bisschoppen las in DUB dat ze veel meer moet gaan betalen voor parkeren. Ze heeft persoonlijk geen brief gekregen. "Ik verwacht ook niet anders. Over de Utrechtse marathon van 12 mei en bouwwerkzaamheden in De Uithof zijn we ook niet geïnformeerd. Over het algemeen kan niemand het wat schelen dat er ook mensen in De Uithof wonen." Daar is Matthijs Kassies van het woonbestuur van Casa Confetti aan het Leuvenplein het niet mee eens. "Het woonbestuur is gebeld door de universiteit over de prijsverhoging van parkeren in De Uithof.”

De auto verkopen is geen optie voor Michelle. "Ik heb hem gewoon nodig. Mijn ouders wonen heel ver weg en soms moet ik in de ochtend om half 8 of 's avonds op mijn stage in Roosendaal zijn. Dan rijdt er geen openbaar vervoer. Gratis OV heb ik niet meer, omdat ik een extra studie doe. Dat bezoekers en medewerkers moeten betalen, snap ik wel, maar ik wóón in De Uithof. Parkeren in De Uithof is nu al belachelijk duur. Als parkeren bij mijn huis 18 euro per dag gaat kosten, is het goedkoper om de hele dag met de auto op pad te gaan dan om hem te laten staan. Duurzaamheid vind ik ook belangrijk, maar door parkeren voor de deur duurder te maken, motiveer je de bewoners juist om de auto te pakken en weg te gaan. Het is veel duurzamer om parkeren juist goedkoper te maken voor studenten die in De Uithof wonen. Een hele week de auto laten staan, kost me 40 euro. Dat is niet te doen.”

Dure colleges voor studenten die met de auto komen
Wie naar college komt met de auto, ziet zijn uitgaven ook enorm stijgen. Diergeneeskundestudent Kim uit Etten-Leur is bang dat ze door de prijsverhoging op kamers moet. "Momenteel woon ik bij mijn ouders omdat het te duur is om een kamer te huren. Nu kan ik nog gratis met het openbaar vervoer, maar vanaf september moet ik daarvoor betalen. Dan heb ik vijf dagen per week les en ik studeer pas af over twee jaar. Volgend collegejaar kost het me 30 euro per dag om met het OV in De Uithof te komen, maar met de auto komen is door het  parkeren en de benzinekosten net zo duur. Dat is 150  per week. Dit betekent dat ik beter een kamer in Utrecht kan huren, dat scheelt geld en een hoop reistijd."

Het liefst rijdt diergeneeskundestudent Lotte uit Nieuwegein zelf naar De Uithof. "Als het mooi weer is, ga ik met de elektrische fiets. Dat kan niet altijd, want de accu gaat niet lang genoeg mee om na college naar een afspraak te fietsen. Met de bus ben ik drie keer zo lang onderweg en kom ik heel vroeg of net te laat in de les. Parkeren op de P+R is goedkoper, maar als ik daar parkeer, ben ik twee keer zo lang onderweg vergeleken met parkeren aan de Jenalaan. Vanaf de P+R is het twintig minuten lopen naar het Martinus de Bruingebouw, waar ik vaak les heb. Ik vrees dat ik volgend collegejaar toch vaker de bus of de fiets zal moeten pakken en dus langer onderweg ben.

Lotte ziet dat de parkeerplaatsen bij haar faculteit vaak half leeg staan sinds automobilisten daar moeten betalen voor een plekje. "Voorheen parkeerde je daar gratis en stond het er helemaal vol.” Ze ziet het nut van een tariefverhoging voor deze parkeerplaatsen dan ook niet in. Liever zou ze zien dat dat studenten korting krijgen op de parkeertarieven.

Een studiegenoot van Lotte en Kim ziet ook geen reden om studenten die hun auto aan de Yalelaan zetten, meer te laten betalen. "Voor sommige studies zijn er inderdaad maar weinig parkeerplekken en die staan altijd vol. Dat daar de prijs omhoog gaat, snap ik wel. Maar bij de Yalelaan zijn vier parkeerplaatsen, bij twee daarvan is er de helft van de tijd nog genoeg ruimte om te parkeren en bij de andere twee is altijd plek. Dit is absurd, er is geen reden om meer geld van studenten te vragen, behalve om gewoon meer te verdienen. Diergeneeskundestudenten komen uit het hele land omdat dit de enige stad in Nederland is waar ze heen kunnen. Sommigen kunnen niet eens op tijd komen als ze met het openbaar vervoer gaan."

De student uit Amersfoort ziet het liefst dat de parkeertarieven voor diergeneeskundestudenten blijven zoals het nu is. "Maak het openbaar vervoer aantrekkelijker, niet de auto onaantrekkelijker. De P+R is straks de goedkoopste optie voor studenten, dus gaan ze daar parkeren. Voor werknemers is er dan misschien minder parkeerruimte. Met deze maatregel pak je de verkeerde mensen aan. Met de auto ben ik 25 minuten onderweg. Als ik met het openbaar vervoer ga, doe ik er vijf kwartier over. Als de parkeerprijzen omhoog gaan, zal ik waarschijnlijk minder vaak naar colleges gaan."

Environmental Biologystudent met chronische pijn en vermoeidheid - ze wil liever niet met haar naam in het artikel - heeft haar auto nodig om in De Uithof te komen. Ze kan geen gehandicaptenparkeerkaart krijgen, omdat ze kan lopen, hoewel dat soms met veel pijn gepaard gaat. "Het dorpje waar ik woon is heel slecht bereikbaar met het openbaar vervoer en alle prikkels die bij reizen met het OV horen, kosten me te veel energie. Net als fietsen. Als ik een vak wil volgen, moet ik al afwegen of ik het fysiek aankan en nu moet ik me ook nog afvragen of ik het wel kan betalen. Ik krijg geen studiefinanciering meer, omdat ik al te lang over mijn studie doe." Ondanks dat is ze het eens met de verhoging van de parkeerkosten. "Ik ben groot voorstander van het aanmoedigen van het OV en de fiets en het ontmoedigen van de auto, maar ik baal als een stekker."

Boze UU-medewerkers

Ook medewerkers van de Universiteit Utrecht zijn boos over de invoering van betaald parkeren. Sommigen voelen zich driedubbel gepakt: ze kunnen geen huis betalen in Utrecht,  wonen te ver weg om te fietsen en het openbaar vervoer is geen redelijk alternatief. Lees hier hun verhaal.

Advertentie