Goed idee? Misschien betaalt de UU wel mee

De vier commissieleden van Stuf die bepalen of jij een subsidie kan krijgen, foto Frederica van Mastrigt

Het is woensdag 13 uur als vier studenten samenkomen in de kamer die ze één dag per week hun kantoor mogen noemen. Psychologiestudent Rozemijn Jansen, student Communicatie- & Informatiewetenschappen Christien van Campen en sociologiestudent Jesse Wijlhuizen zitten al aan een kop thee achter hun computer. Niet veel later komt muziekwetenschapper Nico Graat binnen. Met koffie, want Nico heeft slecht geslapen vannacht. De studenten vormen samen Stuf de STudentencommissie van het UniversiteitsFonds die subsidies mogen toekennen. Ze vergaderen eens per week over de aanvragen.

Langoren congres
Hoe zit dat precies? Het Universiteitsfonds heeft 80.000 euro die bestemd zijn om het studentenleven van een UU’er leuker te maken. Om te bepalen welke projecten geld krijgen, beoordeelt Stuf de aanvragen van studenten die een idee insturen. Daarmee worden jaarlijks gemiddeld tweehonderd projecten gefinancierd. Bestuurslid Nico: “Het mogen de gekste dingen zijn, als het maar gaaf is en je er zelf wat van leert”.

De ideeën die ze krijgen toegestuurd verschillen dan ook enorm. Zo ontvingen dit jaar bijvoorbeeld Race of the Classics van studenten evenals een groot internationaal symposium van Liberal Arts and Science geld van het fonds. Ook wordt er geïnvesteerd in een enorme Nederlandstalige opera, waar zo’n vierhonderd mensen aan meewerken van wie een groot deel studeert aan de UU.

Niet alleen zulke grote evenementen komen in aanmerking voor subsidie. Ook individuele studenten maken kans op een bijdrage. Zo was er een diergeneeskundestudent die naar een meerdaagse workshop wilde over een specifiek soort langorig konijn. Jesse: “Dat is voor ons natuurlijk bijzonder, omdat dat ver van onze wereld afligt. Maar het was een erg inhoudelijke aanvraag, dus ook die heeft geld gekregen.” Het merendeel van de aanvragers bestaat nu echter nog uit verengingen en besturen omdat – zo denkt het viertal – Stuf nog te weinig bekendheid geniet bij de ‘gewone student’.

Stuf bestaat al sinds de jaren 90, en heette tot voor kort gewoon Studentencommissie Universiteitsfonds. Stuf wil graag wat bekender worden onder studenten. Niet alleen om ze te laten merken dat er bij Stuf geld te halen is, maar ook om studenten als vriend te werven voor Stuf. Dan betaal je als student een tientje per jaar en word je vriend van Stuf. Dit geld gaat in de pot daarvan worden dus weer nieuwe projecten van gefinancierd.

Het werven van vrienden deden ze bijvoorbeeld met een truienactie eerder dit jaar. Meldde je je aan, dan ontving je een trui van de Universiteit Utrecht. De actie liep erg goed en leverde Stuf maar liefst 1600 nieuwe leden op. “Mensen die ons niet kenden, zeggen nu: jullie zijn van die truien”, vertelt Jesse. “Dat is leuk, maar we willen dat studenten weten dat ze naar ons toe kunnen komen als ze een idee hebben. Dat we met ze kunnen meedenken en ze kunnen helpen iets tot stand te laten komen.”

Geen bierfonds
Waar de lijn ligt tussen wat er wel en niet vergoed wordt, is soms moeilijk te bepalen. Een festival kan bijvoorbeeld best kans maken op geld uit het fonds, maar niet als het alleen bedoeld is voor de gezelligheid. Laatst kregen ze een mail van een groep die geld wilde om een avond te poolen en lasergamen. Ze hadden perfect verwoord hoe het poolen zou bijdragen aan hun ruimtelijk inzicht en het lasergamen aan de groepsdynamiek. Nico: "Dat is heel grappig geprobeerd. Als je alleen bier gaat drinken dan krijg je geen geld. Maar: als je luistert naar iemand die een interessante lezing geeft en je wil achteraf een biertje drinken, dan kun je best in aanmerking komen.”

Het beste is het misschien wel te illustreren met Stukafest, een muziekfestival in studentenkamers. Muzikanten krijgen daar een podium waarmee ze weer meer bekendheid genereren; perfect dus voor persoonlijke en culturele ontplooiing. Maar Stukafest staat óók bekend om hun enorme eindfeest. Daar wordt naar gekeken in een subsidieaanvraag: het geld dat de organisatie krijgt van Stuf is echt bedoeld voor het culturele gedeelte; voor biersubsidie moeten ze elders aankloppen.

Wat moet je doen om geld van Stuf te krijgen?

stuf2.jpgHoe zorg je er nou voor dat jouw gouden idee wat geld krijgt om werkelijkheid te worden? Nico en Jesse lichten DUB in met de gouden regels om jouw aanvraag tot een succes te maken.

Kijk naar de missie van het fonds
Dat geldt voor eigenlijk elk fonds waar je subsidie aanvraagt. Kijk heel goed naar waar het fonds voor staat en schrijf op die manier ook je aanvraag: ga in op welke muziek je festival heeft, of welke kunst er precies komt. Jesse: “Het financiële plaatje is ook interessant en belangrijk, maar wij zijn geïnteresseerd in wat jouw idee toevoegt aan de ontplooiing van Utrechtse studenten.”

Je idee hoeft niet van A-Z af te zijn
Soms is het niet uitgedacht: we hebben nog een hele middag niet ingevuld. Dan beginnen we meestal al wel met de beoordeling en dan krijgen we vanzelf wel een mailtje. Het hoeft niet af te zijn, maar het moet bij jullie missie en doelstelling passen.

Wees origineel
Niks is te gek om een aanvraag voor te doen. Extra interessant: kijk naar samenwerkingen, vooral internationale samenwerkingen. Ook wordt er voorkeur gegeven aan innovatieve ideeën: denk net wat verder dan dat er standaard gebeurt. Zo is een aantal jaar geleden een enorme kas medegefinancierd vanuit Stuf tussen de Spar en de bibliotheek op de Uithof, die gericht was op ideeën voor duurzame innovatie.

Bewaar je bonnetjes
Een goeie aanvraag is één ding, maar een goeie afrekening ook. Laat zien waar je je geld heen is gegaan. Jesse: “Er gaat onnodig veel tijd en geld verloren doordat mensen niet precies kunnen laten zien waar al het geld voor nodig is, of omdat ze andere afspraken vergeten.” Zorg voor een goede administratie.