IBB bewoners happen een maandlang stof

“Onleefbaar” zeggen de studenten. “Best te doen” stelt de SSH. Bewoners van het IBB-complex zitten vier weken in bouwstof, herrie en moeten naar buiten voor douche of WC. Met vijftien bewoners is er één tweepits kookstel.

De SSH pleegt, zoals zij het noemt, sinds februari grootonderhoud aan het laagbouwcomplex van de IBB waar 1300 studenten wonen. De eenheden krijgen nieuwe doucheruimtes, wc’s en een keuken en het plafond van de gemeenschappelijk ruimte wordt verlaagd. Maar eerst moet alles gesloopt en moet het asbest uit de doucheruimtes worden verwijderd. Per eenheid duurt de hele verbouwing een maand.

Tijdens het grootonderhoud hoeven de studenten hun eenheid niet uit. In de gang staat een tweepits kooktoestel. De douches en wc’s staan op de stoep voor het complex. Vanwege de herrie binnen, is buiten tussen de bouwketen een studieruimte ingericht..

Studenten vinden de voorzieningen onvoldoende en de situatie tijdens de verbouwing onleefbaar. Neem het tweepits kookstel voor vijftien man. Victor, bewoner van het IBB: ‘’Het fornuis, de pannen en je servies zitten onder het stof. Tussen al dat stof kun je natuurlijk geen maaltijd bereiden. Onze eenheid heeft geen dag gebruik gemaakt van het kookstel”. Voor douchen moet je naar buiten, dat is al geen pretje, maar zes douches op drie eenheden van 15 man is veel te weinig. Zo stellen bewoners.

De studenten van zijn eenheid verwijten de bouwvakkers niets, zij doen gewoon hun werk. Maar het bagatelliseren van de situatie rekenen zij de SSH wel aan. “Wij konden tijdelijk in de kelder van ons huis onze gemeenschappelijke ruimte inrichten. De brandweer gaf daar opvallend snel goedkeuring voor. De situatie was daar echter onleefbaar. Langer dan twee uur hield je het niet uit en moest je naar buiten voor frisse lucht, zoveel stof was daar”.

Ook op de kamers zelf kwam dagelijks stof door het plafond naar beneden dwarrelen. “Het meest verbazingwekkend was dat er allemaal mensen met stofkapjes door het huis liepen, terwijl je zelf geen enkele bescherming kreeg. Blijkbaar golden voor ons andere regels dan voor de werklieden. Ook vonden de bewoners speciale zakken voor asbest in de gemeenschappelijk ruimte. Volgens de werklieden betrof het gewoon puin, maar het voelt natuurlijk niet lekker als dat soort zakken de hele nacht in je huis staan”.

Waar gebouwd wordt, vallen spaanders
De SSH krijgt klachten van bewoners over de situatie. Maar volgens Annemiek van Vondel, de communicatieadviseur van de SSH, brengt grootschalig onderhoud nu eenmaal overlast. “Om de situatie dragelijker te maken is er een speciale Appgroep per eenheid voor studenten en werklieden. Zodat de bewoners goed op de hoogte blijven van werktijden en werkzaamheden”, aldus van Vondel.

Bewoners willen liever niet in de stof en herrie zitten, waarom is niet gekozen voor een wisselwoning?
Dat is in deze situatie veel te complex. Wij hebben daar niet genoeg tijdelijke woningen voor. De bewoners kunnen gewoon op hun kamer blijven wonen. Voor de bewoners zijn alle voorzieningen aanwezig: WC, douche, kookgelegenheid en een studieruimte.

Maar de herrie en al het stof?
De herrie is eigenlijk alleen in de eerste week tijdens de sloopwerkzaamheden.

Door al dat stof kunnen de studenten helemaal niet koken, het kookstel en het servies zit onder de stof.
Wat is nu de vraag?

Bewoners krijgen 75 euro compensatie, maar willen een hogere vergoeding wegens het ontbreken van enig wooncomfort, waarom niet een maand vrijstelling van huur?
Dat hebben wij niet in overweging genomen. De woningen zijn aan groot onderhoud toe en dat geeft helaas overlast. SSH doet er alles aan de overlast te beperken. Bovendien zijn aan huurcompensatie nogal wat kosten verbonden, dat kunnen wij beter inzetten voor grootonderhoud en betere woningen.

De bewoners vinden de compensatie voor de overlast onvoldoende. Er zijn studenten die gewoonweg hun huis ontvluchten. In de praktijk staan de werklieden ook al om half acht op de stoep, terwijl half negen is afgesproken. Dan begint de herrie en dwarrelt het stof weer in de kamers. De SSH heeft de neiging dit alles te bagatelliseren, zegt Victor. “Als je niet kan koken kan je toch gewoon een pizza bestellen”.

Volgens Victor profiteert de SSH van het feit dat studenten weinig verenigd zijn. Bovendien is men na een maand overlast veel te blij dat het afgelopen is. Bewoners laten het liever op hun beloop of zijn te druk met hun studie. Ook maakt de SSH misbruik van de woningnood en hun monopolypositie. “Je bedenkt je wel twee keer om kritisch te zijn”

*Dit artikel is gewijzigd. Een passage over hoe het compensatiebedrag van 75 euro tot stand is gekomen, is verwijderd omdat hier onduidelijkheid over bestaat.