Kan het eten in het UU-restaurant écht niet goedkoper?

Foto DUB

Cateraar Sodexo verzorgt sinds september 2012 het eten in de verschillende restaurants van de Universiteit Utrecht. Terugkerend thema is de klacht dat de prijs van het eten vaak te hoog gevonden wordt. Veel geld hebben medewerkers en studenten niet over voor hun lunch of diner in het universitaire restaurant.

Dat blijkt ook uit een steekproef van studenten van de Universiteitsraad. Zij vragen zich af waarom de Hema wel een ontbijt met croissant, broodje ei, jus en koffie voor 2 euro kan aanbieden en Sodexo niet. En waarom is het eten in de kantine van het UMC Utrecht goedkoper dan van de UU?

Toch gaat die vergelijking niet op, zegt Timo Bierhoff die namens Sodexo zijn thuisbasis aan de UU heeft. “Wat veel mensen vergeten, is dat retailers zoals de Hema hun winst niet hoeven te halen uit het ontbijt. Zij lokken mensen met zo’n aanbod de winkel in en hopen dat ze daar ook iets anders kopen. Hun businessmodel is anders.

”Het verschil met het ziekenhuis is dat het UMC Utrecht de cateraar meer subsidieert waardoor de prijzen voor de klant lager zijn. “Daar zijn andere contractafspraken gemaakt”

Toen de UU in 2012 de catering uitbesteedde aan Sodexo zijn er strakke afspraken gemaakt over bijvoorbeeld de prijzen van boterhammen, plakjes kaas en soep die deel uitmaken van het basisassortiment. “Maar we hebben ook afspraken over openingstijden. Wij zijn bijvoorbeeld verplicht open op momenten dat er nauwelijks studenten zijn en de exploitatie niet rendabel is.”

Meer universitair geld naar Sodexo sluizen, is onbespreekbaar, zegt Merijn Smelt van het Facilitair Service Centrum die het contact met de cateraar heeft. “Je kan als universiteit niet de inkomsten voor onderwijs en onderzoek besteden aan subsidie voor eten. Daar zou niemand mee akkoord gaan.”

Meer biologische en veganistische producten
In de afgelopen jaren is de vraag naar meer duurzame of biologische producten toegenomen. Zo wil de GreenOffice meer vegetarische- en veganistische producten en een vleesvrije dag. Studenten uit de Universiteitsraad zijn met een wensenlijst gekomen voor halal en koosjer eten en willen dat het aanbod goedkoper wordt.

Zo veel mensen, zo veel wensen, weet Bierhoff. Hij is bekend met alle wensen en heeft in de afgelopen jaren al heel wat veranderd in de restaurants. Zo is er meer biologisch eten te krijgen en is het aanbod voor vegetariërs en veganisten gegroeid. “We hebben ook een klein aanbod halalvlees, maar koosjer eten hebben we niet. Tot nog toe is die vraag echter heel gering.”

Kan Sodexo niet duurzamer werken?
Ander heikel punt dat regelmatig wordt gehoord is dat cateraar Sodexo duurzamer zou kunnen zijn. Zo vragen de U-raadstudenten zich af waarom alle plakken kaas apart verpakt zitten en waarom eten niet uit een grote bak kan worden opgeschept zoals bij woonwinkel Ikea?

“Over het duurzame karakter kun je discussiëren”, zegt Bierhoff. “Want wat is duurzamer? Apart verpakte plakken kaas en vleeswaar zijn langer houdbaar. Als ik ze los op een schaal leg, moet ik de overgebleven plakken aan het einde van de dag weggooien. Datzelfde gaat op voor eten dat klanten uit grote bakken kunnen opscheppen.”

Dat diervrij eten duurzamer is, kan Bierhoff niet ontkennen. “In overleg met het GreenOffice hebben we ons assortiment vegetarische-  en veganistische producten uitgebreid.  We hebben veganistische paté en kaas, maar die producten lopen eerlijk gezegd niet zo goed. Of dat is omdat mensen niet weten dat we dat verkopen of dat er toch niet voldoende belangstelling voor is, weet ik niet.”

Een veganistische dag zal er niet komen. “Wij willen onze klanten altijd een keuze bieden. We hebben wel een Meatless Monday ingevoerd, waarop de focus ligt op vleesvrije producten. Ook hebben we al maanden Vegan Tuesday in het Educatorium, met onder meer een broodje gegrilde groenten en een veganistische maaltijd.”

Deelnemers focusgroep hechten aan hun kroket
Wie zijn oor te luisteren legt bij de leden van de focusgroep van het Facilitair Service Centrum als zij over het eten in de restaurant praten, komt tot de conclusie dat studenten en medewerkers wel meer biologische en duurzamere producten willen en een aanbod voor elke dieetgroep, maar vleesloze dagen afkeuren “want je moet altijd een keuze hebben”. Ook prijsverhogingen zijn uit den boze.

“Als ik een gewone bruine boterham met kaas wil, neem ik die wel mee van huis. Als ik in de kantine ga eten, kom ik voor soep en een kroket”, zegt een lid van de focusgroep. En meer leden roepen dat de kroket de reden is om naar het restaurant te gaan. Bierhoff van Sodexo weet het: “Het is één van onze best verkopende producten, net als koffie en soep.”

Fair Tradeweek
Sodexo doet deze week mee aan de actie van Max Havelaar om fairtradeproducten meer onder de aandacht te brengen.  Vandaar dat er deze week speciale gerechten te koop zijn in de UU-restaurants die gemaakt worden van fairtradeproducten en wordt een aantal reguliere producten vervangen door een faire equivalent, waardoor er ook meer duurzame producten te koop zijn.