Kruip in de huid van acteur en regisseur met nieuwe Parnassoscursus

Frans-Jan Snelders: 'Mijn ervaring is dat cursisten het erg leuk vinden om een tekst waarmee ze gewerkt hebben terug te zien op de vloer.'

Parnassos organiseert in samenwerking met de Stadsschouwburg een nieuwe cursus theater kijken. De cursisten bezoeken na twee voorbereidende lessen samen met docent en theatermaker Frans-Jan Snelders een aantal voorstellingen in de Stadsschouwburg. Inschrijven voor de cursus kan nog steeds.

Theaterdocent Frans-Jan Snelders van cultureel centrum Parnassos kwam op het idee van de cursus, toen hij constateerde dat studenten nauwelijks nog naar het theater gaan: “Een heleboel van mijn cursisten weten niet zo makkelijk de weg naar de schouwburgen te vinden. Dit bracht Parnassos aan het denken: moeten we niet kijken of we studenten meer kunnen enthousiasmeren voor theater door ze er mee naar toe te nemen?”

Unieke samenwerking met Stadsschouwburg
Uniek aan de cursus '...En bewonder' is de vaste samenwerking tussen Parnassos en de Stadsschouwburg Utrecht. Vanuit de Stadsschouwburg zijn twee voorstellingen aangeboden, die zich volgens persvoorlichtster Anoek Jentjes goed lenen voor de cursus: “Niet alleen zijn het kwalitatief hoogstaande gezelschappen om naar te kijken, maar ze doen ook net even iets anders dan we gewend zijn. De stukken zijn er op geselecteerd dat ze stof tot nadenken geven.”

Het gaat om de voorstelling Romeo & Julia door het Zuidelijk Toneel waarbij een klassieker in een actueel jasje is gestoken. Voorstelling nummer twee is Stad der Blinden door Theater Utrecht, een voorstelling op een bijzondere locatie die tot de aanvang van het stuk geheim blijft.

Meerwaarde van de cursus
Tijdens de cursus komen vraagstukken aan bod, die je tegenkomt wanneer je een stuk gaat regisseren en spelen, legt Snelders uit. “Hoe kan je bijvoorbeeld dramatiek op een realistische wijze weergeven? Hoe zou je een stuk zelf spelen wanneer je Julia bent, of hoe zou je deze rol laten spelen als je regisseur bent? Deelnemers kruipen in de huid van zowel de acteur als regisseur door met elkaar over scènes te praten en scènes na te spelen. Vervolgens kunnen zij met alle opgedane ervaringen het stuk op het toneel gaan bekijken.”

De meerwaarde van deze ervaring is volgens Snelders, dat je meer in staat bent om je in het stuk te verdiepen, wanneer je ook eens aan de kant van de acteurs en makers hebt gestaan: “Mijn ervaring is dat cursisten het erg leuk vinden om een tekst waarmee ze gewerkt hebben terug te zien op de vloer.”

De cursus is bedoeld voor iedereen die aan de Universiteit Utrecht verbonden is: studenten, maar ook medewerkers en alumni. De cursus is niet aan leeftijd gebonden en Snelders vindt het juist mooi om te zien hoe jong en oud van elkaar kunnen leren: “We moeten immers allemaal met de billen bloot als we toneel gaan spelen.”

Volgens Snelders heeft de cursus tot doel om bewondering voor het theater vak teweeg te brengen. “Dat wil zeggen bewondering voor het maken, want zowel acteurs als regisseurs zijn makers van theater.”

Snelders heeft zijn doel bereikt wanneer het hem lukt om deelnemers te enthousiasmeren en uit te lokken. “Bij elke cursus die ik heb gegeven is er altijd wel een cursist geweest die vervolgens naar een vooropleiding van een acteurs- of regisseursschool is gegaan: Het is mooi om te zien dat deze mensen aanvankelijk begonnen zijn als cursist, maar vervolgens bevangen zijn geraakt door het theater en daar meer mee willen doen.”

Inschrijving staat nog open
Naar het theater gaan is nu eenmaal duur, maar door de samenwerking met de Stadsschouwburg kunnen de kaartjes voor de voorstellingen worden aangeboden tegen een gereduceerd tarief. Voor veertig euro kunnen twee voorbereidende lessen en een voorstelling inclusief inleiding gevolg worden. Je kunt je nog inschrijven voor ‘…en bewonder’, want op 26 maart gaat de eerste les van start.