Drie studenten die wonen in de regio

'Mijn kamer is groot en ik betaal weinig huur'

Het studentenhuis van Julian Schulz. Foto: aangeleverd door Julian

Voor studenten die naar Utrecht komen om te studeren en op zoek gaan naar een kamer, is het vrij lastig er een te vinden. Wachttijd bij de SSH is 38 maanden en ook bij particulieren is er een tekort. Bovendien zijn de kamers duur. Voor Utrecht alleen bestaat een tekort van 5300 kamers. DUB interviewde kort geleden de landelijke 'studentenhuisvestingregisseur' Ardin Mourik. Hij pleitte ervoor dat studenten meer in de regio moeten gaan kijken. Annemee, Carien en Julian zijn studenten hebben een kamer in Driebergen, Zeist, Bunnik en De Bilt.

Julian (19) student Geschiedenis woont in Driebergen

Sudentenhuis van Julian Schultz. Foto: aangeleverd door Julian

‘Zelf kom ik ook uit een klein dorpje’

“Tot drie maanden geleden reisde ik elke dag op en neer van Zevenbergen naar Utrecht. De reis duurde een uur en veertig minuten. Voor mij was dat veel te lang, dus ik moest wel wat vinden.”

“Al een langere tijd was ik op zoek naar een kamer in Utrecht. Ik had me ook ingeschreven bij de SSH en stond daar al heel erg lang op een wachtlijst. Maar ik kon nog altijd niets vinden. Als ik in Utrecht zelf zou kunnen wonen, had ik dat wel gedaan. Dus zag ik mij genoodzaakt mijn zoekopdracht uit te breiden. Dus ging ik kijken naar huizen in de regio Utrecht en dat trok mij op een gegeven moment ook. Het leek me ook wel goed om niet in de stad te wonen. Zelf kom ik namelijk ook uit een klein dorpje en ik heb het daar altijd fijn gevonden.” .

“Uiteindelijk belandde ik dus in Driebergen. We wonen met 10 mensen in huis. Vijf mannen en vijf vrouwen.  Het huis is opgedeeld in twee verdiepingen, met iedere verdieping een eigen badkamer. Ook hebben we een groot dakterras waar we vaak op chillen. Mijn kamer is groot en ik betaal weinig huur. Je hebt hier genoeg terrassen en tentjes om een hapje te gaan eten. Maar als ik er dan eens voor kies om uit te gaan in Utrecht, is de terugreis altijd wel een gedoe. Na half één ‘s nachts rijden er namelijk geen treinen of bussen meer naar Driebergen. Dit kan voor mij soms wel een extra hobbel zijn om naar Utrecht te gaan.

“Andere dingen die ik mis in Driebergen zijn sportfaciliteiten en een grote bibliotheek om te studeren. Al met al is dat voor mij nog geen reden om alsnog naar Utrecht te verhuizen. Als ik dit huis ergens in het centrum van Utrecht zou kunnen verplaatsen, met dezelfde huisgenoten had ik dat wel gedaan. Het is supergezellig hier thuis. Dus voorlopig blijf ik nog lekker in Driebergen’. “

Carien (21) student psychologie en woont in Bunnik

Sudentenhuis van Carien Weda. Foto: aangeleverd door Carien

‘Ik ga niet een uur fietsen voor één drankje’

“Vanuit De Lutte, een klein dorp aan de Duitse grens ben ik een kamer gaan zoeken in Utrecht. De kamer waar ik nu woon was een van de eerste kamers die ik tegenkwam op de Facebookpagina Kamer in Utrecht. Later kwam ik er pas achter dat de kamer waar ik voor kwam hospiteren niet in Utrecht zelf zat, maar in de omgeving. Het was geen bewuste keuze.

“Soms vragen mensen mij nog wel eens of ik op zoek ben naar een kamer in Utrecht omdat ze iets voor me hebben. Dan spookt het wel door m’n hoofd, maar ik ben zo blij met deze kamer en de prijs die ik ervoor betaal. De huurprijzen in Utrecht motiveren mij niet om te gaan verhuizen.

“Misschien dat ik later nog wel richting het centrum wil gaan, om te ervaren hoe het is om in de stad te wonen. Bunnik is namelijk wel echt een dorpje. Toch merk ik dat er steeds meer studenten komen wonen en dat er meer studentenhuizen zijn. Het zou mij niet verbazen als er de komende jaren hier ook meer uitgaansgelegenheden, barretjes en kroegen komen. Tot die tijd ga ik hiervoor zulke dingen gewoon lekker naar Utrecht.

“Al mijn vrienden wonen er en ik ben het gewend om ver te fietsen. Soms willen mensen maar één drankje doen. Dat ga ik niet doen. Ik ga niet in totaal 1 uur fietsen voor één drankje. Maar voor de twee à drie goede borrels in de week vind ik het niet hinderlijk om naar de stad te fietsen.”

Sudentenhuis van Annemee van der Eerden. Foto: aangeleverd door Annemee

Annemee (21), student psychologie en woont in De Bilt

‘Ik vind het fijn dat het hier niet zo druk is als in Utrecht’

“Ik woon op 10 minuten fietsen van Utrecht Science Park en 15 minuten fietsen van het centrum. Boven het Kruidvat en naast de Albert Heijn. Ik rol zo m’n bed uit voor beiden.

“Vorig jaar mei ben ik van Epe naar De Bilt verhuisd voor mijn studie psychologie. Hier woon ik met zeven andere studenten. We eten regelmatig samen en gaan ook wel eens samen uit. Erg gezellig!

“De keuze om in Utrecht te studeren heb ik vooral gemaakt om de centrale ligging van de stad. Vanuit hier kan ik overal naar uitwijken. Vergeleken met Utrecht is er minder te beleven in De Bilt.  Er zijn bijvoorbeeld geen uitgaansgelegenheden. Maar er zijn wel mooie bossen richting Bilthoven waar je lekker kunt wandelen en hardlopen.

"Het is hier gewoon zo lekker rustig. Ik vind het fijn dat hier geen enorme drukte is zoals in het centrum. Mensen om mij heen die geen kamer kunnen vinden overwegen ook om in De Bilt te gaan wonen. Ik raad het ze aan!"