Mobiele UU-app moet roosterfrustraties van studenten wegnemen

Je rooster en tentamencijfers checken op je mobiele telefoon? Dat kan vanaf nu met de nieuwe MyUU app. Nu is de app nog erg basic, maar in theorie is er veel meer mogelijk. “Zo zijn we bezig met een functie die een automatisch reisadvies van de NS geeft bij je rooster.”

In de bus nog even snel opzoeken waar je hoorcollege ook alweer was? En benieuwd of je tentamencijfer al online staat? Met de MyUU app heb je altijd je rooster en cijfers bij de hand. Een week na de lancering zijn er al zo’n duizend studenten die de app hebben gedownload. De officiële app van de Universiteit Utrecht is beschikbaar op iOS en Android.

De app haalt de cijfer- en roosterinformatie uit achterliggende systemen. Wijzigingen in de roostering worden automatisch aangepast in de app – met hooguit een halve dag vertraging. Eerder waren studenten aangewezen op Osiris en Blackboard, maar op mobiele telefoons bleken deze systemen niet handig te gebruiken. De MyUU app moet frustraties van vele studenten wegnemen.

Vorig jaar is de app door verschillende UU-studenten getest. Zo’n honderdvijftig studenten hebben vervolgens feedback en tips gegeven. Projectmanager Sebastiaan Cassé vertelt: “Uit de feedback is gebleken dat studenten tevreden zijn, want de app krijgt een 7,3 gemiddeld.”

Toch hadden de studenten die aan de test meededen wel wat tips voor verbetering. Er wordt nu gekeken hoe die tips in nieuwe functies verwerkt kunnen worden. Cassé: “We werken aan pushberichten bij veranderingen in Blackboard en bij nieuwe cijfers en roosterwijzigingen in Osiris. Ook willen we dat studenten straks de ov-tijden via de NS kunnen koppelen aan hun rooster. Tot slot werken we in de app aan een online inschrijvingsbewijs en collegekaart, zodat studenten geen papieren bewijs meer nodig hebben bij bijvoorbeeld een tentamen.”

De nieuwe functies zijn nog onder voorbehoud, vertelt Cassé. “Sommige functies zijn wat moeilijker te realiseren. Dit komt vooral omdat de juiste data beschikbaar moet worden gemaakt voor de MyUU app. We kunnen dus niet met zekerheid zeggen of al deze ideeën er daadwerkelijk komen.”

Mogelijkheden StudentsApp
De MyUU app is ontwikkeld door het Utrechtse bedrijf StuComm. Zij maakten eerder vergelijkbare studentenapps voor onder andere de Hogeschool Inholland, de NHTV Breda en de Radboud Universiteit Nijmegen.

De mogelijkheden van de app reiken nog veel verder dan de UU op dit moment aanbiedt. Zo zouden studenten via de studentenapp onderwijsfeedback kunnen geven en digitale prijzen ontvangen voor hun studieresultaten.

Co-founder Ronald Kouvelt licht toe: “We willen studenten motiveren door grappige elementen aan de app toe te voegen. Zo krijgen studenten die vijf keer in één nacht de app gebruiken een night owl te zien. Gebruikt iemand de app vaak in de ochtend, dan komt er een early bird op het scherm.”

StuComm is nu bezig met het maken van een ingebouwde wekker. “De wekker willen we koppelen aan de roosters. Is een docent ziek? Dan moet de wekker van studenten door een roosterwijziging automatisch later afgaan. Ook willen we Google Maps koppelen aan de roosters, zodat we studenten tot aan hun lokaal kunnen navigeren. De luie student komt niets te kort!”

De UU en StuComm werken nauw samen om te kijken of deze en andere functionaliteiten in de toekomst kunnen worden toegevoegd aan de MyUU app. Voorlopig moeten studenten het nog even doen met alleen een rooster, cijfers en handige linkjes.

Studenten over de MyUU app

Bas (20 jaar), eerstejaars bachelor Geschiedenis
“Ik gebruik de app om een overzicht van mijn rooster en toetsen te zien. Eerder moest ik naar de website gaan, wat de nodige tijd in beslag nam. Nu kan ik met één klik mijn hele rooster inzien. Super handig! Ik heb niet echt iets aan te merken op de app, want deze is vrij simpel – zonder al te veel toeters en bellen. Het zou misschien nog fijn zijn als er notificaties worden toegevoegd, zodat ik zo snel mogelijk weet wanneer een college uitvalt of wanneer een cijfer online staat. Ingebouwde wekkers, digitale prijzen of uilen in mijn scherm – nee, alsjeblieft zeg. Die poespas hoef ik echt niet. Wat mij betreft blijft het gewoon een simpele rooster- en cijferapp.”

Lieke (20 jaar), derdejaars bachelor Nederlandse taal en cultuur
“Het is een goede app, maar er kan nog zoveel meer mee gedaan worden. Het lijkt me bijvoorbeeld handig om automatische ov-routes naar colleges te krijgen, een overzicht met aanbiedingen van café Lodewijk en een pagina met updates en activiteiten van de universiteit. Op dit moment kijk ik alleen naar mijn rooster in de app, om te zien waar ik moet zijn voor colleges.”

Josefien (25 jaar), ouderejaars bachelor Geschiedenis en Liberal Arts & Sciences
“De nieuwe UU-app ziet er mooi uit. Het is handig om even snel je cijfers en de collegetijden en locaties te zien. Wel zijn de opties nog wat beperkt. Ik mis bijvoorbeeld nog de mogelijkheid om mezelf in te schrijven voor cursussen. Ook lijkt het me handig als er straks pushberichten worden verstuurd met korte meldingen vanuit de opleiding, de faculteitsraad en universiteitsraad. Denk aan een pushbericht met daarin de melding dat studenten kunnen stemmen voor de medezeggenschap. De mogelijk nieuwe functies zoals een automatisch reisadvies of een wekker aangepast op je rooster, lijken me ook leuk – zolang je het maar wel aan en uit kan zetten. We doen tegenwoordig alles met onze telefoon, dus deze app is helemaal van nu!”