Nieuwe 'datingsite' helpt docenten om inspirerende collega's te ontmoeten

Docenten moeten makkelijker kunnen afspreken met docenten van andere faculteiten om te leren van elkaars onderwijservaringen en mee te kijken in elkaars colleges. Dat is het idee achter een 'datingsite' die ontwikkeld wordt voor UU-docenten.

In contact komen met een UU-docent met een bepaalde expertise of ervaring moet in de toekomst nog maar een paar klikken weg zijn. Een zoekmachine waarin docenten elkaar kunnen vinden en benaderen voor advies of overleg is namelijk in de maak. Op basis van een zoekopdracht kan een docent een afspraak maken met een andere docent die de gewenste expertise heeft.

Het project heet Open Deur van de Docent en is een initiatief van de Teaching Academy Utrecht University (TAUU), een netwerk voor en door docenten van de UU (zie onderaan dit artikel). Met een subsidie van 45.000 euro van het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs wordt na de zomer begonnen met het ontwikkelen van de e-matchingtool voor docenten.

UCU-docente Christel Lutz kwam samen met rechtenhoogleraar Anna Gerbrandy op het idee om docenten dichter bij elkaar te brengen. "Wat we willen laten ontwikkelen is eigenlijk een soort van e-matchingsoftware. Een vorm van internetdating waarbij je als docent kunt aangeven wat voor soort partner je zoekt. De software koppelt jou dan aan een andere docent."

In plaats van liefde biedt de website een laagdrempelige manier om in contact te komen met collega-docenten van andere opleidingen en faculteiten. "Wij willen mensen uit heel verschillende vakgebieden koppelen. Dat je een keer met elkaar koffie drinkt en meekijkt in een college. Van ontmoetingen met mensen uit een andere academische omgeving leer je het meest. En het is soms fijner om vertrouwelijk te praten met iemand die je nog niet kent in plaats van met een directe collega."

De e-matchingtool komt op de website van TAUU en moet - net als bij datingsites - filters aanbieden om de juiste persoon te vinden. "Bij een datingsite geef je aan of je man of een vrouw zoekt, en welke leeftijd iemand moet hebben. Met de TAUU-matchingsoftware kun je bijvoorbeeld een bioloog te vinden die laboratoriumonderwijs geeft."

Zeven docenten, één van elke faculteit, hebben al aangeboden om hun profiel beschikbaar te stellen op de nieuwe matchingwebsite. Zij kunnen dus over een tijdje gevonden en benaderd worden door andere docenten. Jaap Bos, universitair docent bij de opleiding Algemene sociale wetenschappen (ASW), is een van hen.

Docenten kunnen Bos onder meer benaderen als ze advies willen over meerkeuzevragen. "Ik ben al een paar jaar bezig met het ontwikkelen van multiplechoicetentamens, en ik zou het wel leuk vinden mijn ervaringen met anderen te delen.”

Bos vindt het jammer dat er nu weinig uitwisseling tussen docenten plaatsvindt. "Na colleges trekken we ons terug in onze hokjes en lezen we onze boeken. En af en toe gaan we naar een vergadering en dan hebben we het erover hoe goed of slecht het allemaal is. Zelden zien we van elkaar wat we doen. Dit project is daarom zo briljant: je kunt heel snel in contact komen met docenten die met dezelfde vragen bezig zijn. En je kunt eens kijken hoe iemand college geeft. Je ziet vanuit de zaal zoveel andere dingen dan als je zelf voor de klas staat. Je ziet veel beter hoe de studenten reageren."

"Zelf vind ik het bijvoorbeeld heerlijk om te zien hoe sommige geesteswetenschappers college geven", vertelt Bos. "Ze stellen vragen vanuit een heel ander perspectief. Heel anders dan sociaal-wetenschappers: die stellen toch vooral vragen die op te lossen zijn."

Lutz vult Bos aan: "Het vocabulaire om over onderwijsproblematiek te praten is ook zo anders. Ik ontmoette laatst iemand van de medische faculteit en die sprak over het gebrek aan motivatie bij studenten alsof het ging om een gebrek aan vitamine C. Dat is een heel andere benadering dan ik zou kiezen als psycholoog."

Bos: "We willen er met deze tool voor zorgen dat er iets gebeurt in de hoofden van docenten. Ga eens kijken hoe een andere docent met dezelfde vragen worstelt. Je moet jezelf intellectueel blijven uitdagen. Dat is het doel van dit project."

De Teaching Academy Utrecht (TAUU)

Ruim twee jaar geleden richtte een groep UU-docenten de Teaching Academy Utrecht University (TAUU) op: een community van en voor docenten die informatie uitwisselt over zaken als toetsing, matching en honoursonderwijs. Het idee: deel ideeën en ervaringen in plaats van zelfstandig te ploeteren.

Op de website bloggen docenten, kunnen docenten elkaar tips geven en vragen stellen en worden berichten geplaatst door twee parttime redacteuren. Ook organiseert de TAUU workshops. Later deze maand staat er bijvoorbeeld een bijeenkomst gepland over de 'stekeligheden' van feedback geven en ontvangen.

In het najaar 2014 kreeg TAUU bijzonder bezoek: minister Bussemaker. Tijdens haar Hoger Onderwijs-tour door Nederland wilde ze in Utrecht rond de tafel met een groep universitaire docenten en daarom trok ze aan de bel bij TAUU. TAUU-docenten spraken met de minister onder andere over carrièreperspectieven van docenten die veel tijd aan onderwijs besteden.

Eén suggestie die de TAUU-docenten de minister deden: maak het mogelijk om landelijke beurzen aan te vragen voor grote onderwijsinnovatieprojecten. Ook wezen ze de minister op de lagere status die onderwijs heeft in de wetenschappelijke carrière. In plaats van over onderwijs te spreken als een 'last' pleitten de TAUU-docenten ervoor om onderwijs te zien als een integraal onderdeel van het leven van elke onderzoeker.