Poetry Slam-finalist Daniel Vis was meer bezig met schrijven dan studeren

Foto: Alexander van der Linden

Daniel Vis studeerde tot voor kort nog filosofie. Maar is meer schrijver. Hij won de finale van het NK Poetry Slam 2014 op zaterdag 1 februari in RASA. DUB sprak met hem. Over pijnpunten, transgender en genadeloos afgemaakt worden.

Hoe ben je begonnen met schrijven?
“Ik begon met schrijven in mijn puberteit. Ik was voor de eerste keer verliefd en dat was een van de inspiratiebronnen om te schrijven. Toen begon ik op een kladblaadje te schrijven wat er in me omging. Het schrijven beviel me erg goed. Het werd een manier om emoties van me af te schrijven. Ik schrijf ook regelmatig met muziek, zoals the Velvet Underground, omdat hun teksten erg sterk zijn. Na een aantal jaren had ik de behoefte om mijn werk openbaar te maken. Gelukkig was er het slam circuit. Zo kreeg ik feedback op wat ik schreef. Ik wilde graag weten wat mensen van mijn werk vonden. De eerste keren werd ik genadeloos afgemaakt. Ik was erg zenuwachtig, veel vrienden in het publiek. Na een rond lag ik er al uit. “Je gebruikt clichés, veel beter dan dat gaat het niet worden.” Die kritiek motiveerde me juist om door te gaan en mezelf te ontwikkelen.”

Wat typeert je werk?
“Ik maak beeldende verhalen. Het zijn interpretaties van dingen om me heen en de humor die ik daar in zie. Ik zoek pijnpunten bij anderen. Maar ook bij mezelf. Mijn werk is polariserende poëzie. Mensen vinden het leuk of vreselijk. Sommigen vinden het te heftig. Ik houd mijn ogen open voor beelden waar ik iets mee kan. Ik schrijf vooral over mensen die iets onmenselijks doen. Mensen die identiteitsproblemen hebben bijvoorbeeld, zoals transgenders. Ik zoek mensen op. Dan ga ik graven en dan kun je dingen tegen komen die gevoelig zijn. Dat interesseert me. Ik ben op zoek naar wezenlijke ervaringen. Een lichtzinnig mens ben ik niet. Vreemde dingen vind ik interessant. Juist in alles wat mensen proberen te verbergen, zoek ik mijn onderwerpen.”

Jij studeerde filosofie. Hoe zie je de studie of het studentenleven terug in je gedichten?
“Niet of nauwelijks. Tijdens mijn bachelor studie filosofie was ik meer bezig met schrijven dan met studeren. Ik heb me nooit zo ingelaten met het studentenleven. Ik vond het leuker om buiten het studentenleven te staan en er van een afstand naar te kijken. Af en toe ging ik eens een drankje doen met medestudenten. Dan werd er urenlang gepraat over filosofie. Dat veranderde wel de manier waarop ik naar de wereld keek en daar kon ik dan weer over schrijven.

Wat beketent Poetry Slam voor jou?
“Poetry Slam is voor mij een manier om mijn werk voor te kunnen dragen. Toch zie ik mezelf niet als slammer. Ik ben vooral een papieren dichter. Deze optredens zijn een manier om te zorgen dat ik word opgemerkt. Dit jaar is de laatste keer dat ik meedoe. Mijn eerste bundel, Crowdsurfen op laag water, komt in april uit. Dan zal ik minder slammen. Door de overstap op papier zal ik meer voordragen op iteraire avonden. Dat heb ik altijd gewild.”

Hoe bereid je je voor op de finale?
“Ik heb een setlist gemaakt van teksten. Dat is goed timen. Alles moet passen. Dat beperkt wat je precies kunt doen van de bestaande teksten. Ik heb lange teksten dus kan niet alles kwijt. Ik heb gekozen voor een tactische opbouw. Sterke teksten ga ik natuurlijk niet meteen weggeven. Oefenen doe ik ook veel. Het moet wel staan in drie minuten. Ik wil meteen sterk beginnen. Van tevoren weet je nooit hoe het gaat lopen. Maar ik schat mijn kansen goed in.”

Het NK Poetry Slam  is zaterdag 1 februari, aanvang  is 20.00 uur. Locatie: RASA, Pauwstraat 13a, Utrecht. Entree is €10,- en €8,50 voor studenten. DUB verloot 2x2 vrijkaarten. Mail dan uiterlijk woensdag 29 januari naar dubprijsvraag@uu.nl onder vermelding van NK Poetry Slam.