Populaire dj Bakermat kan studie niet afmaken door aanwezigheidsplicht

Sinds Lodewijk Fluttert, alias Bakermat, vorig jaar doorbrak als dj met het nummer Vandaag is zijn leven flink veranderd. Hij reist de hele wereld over om optredens te geven. Daardoor kan hij niet voldoen aan de aanwezigheidsplicht bij zijn studie Algemene Sociale Wetenschappen.

Fluttert begon zijn carrière als dj achter zijn computer. Hij combineerde jazzklanken met deephouse. Zijn nummers plaatste hij op het internet, waar ze veel werden beluisterd.

Vorig jaar volgde zijn doorbraak met het housenummer Vandaag. In het nummer zit een audiosample van de beroemde I have a dream-speech van Martin Luther King. Gedurende de zomer werd Vandaag grijsgedraaid door Nederlandse radiostations.

Vanuit zijn hotelkamer in Monaco legt dj Bakermat DUB uit hoe zijn leven er nu uitziet. “Ik ben heel druk op het moment. Meestal ben ik vaker in het buitenland dan dat ik in Nederland ben.” Voor hij naar Monaco ging, was hij nog in Ibiza voor een optreden.

Over zijn carrière heeft Fluttert weinig te klagen. “Het gaat echt top. Ik heb net een contract met Sony getekend voor drie albums en ik heb veel nieuwe nummers klaarstaan. Daarnaast wordt Vandaag binnenkort in meer landen uitgebracht, waaronder de VS en Engeland.”

Zijn succes heeft helaas ook een keerzijde. In 2010 begon Fluttert aan de opleiding Algemene Sociale Wetenschappen, maar daarvoor heeft hij weinig tijd. “Ruim een jaar geleden werd het tourschema wat heftiger en zat ik 4 tot 5 dagen per week in het buitenland. Bij ASW geldt een aanwezigheidsplicht en daaraan kan ik niet voldoen.” Fluttert kan als gevolg geen vakken volgen.

Toch is de dj wel gemotiveerd om zijn opleiding af te maken. “Ik zou graag tijd vrijmaken om tentamens te komen maken en opdrachten kan ik ook tussendoor in mijn hotelkamer doen. De hoeveelheid werk zou ik wel aankunnen, denk ik.” Fluttert zegt dat hij nog altijd ingeschreven staat als student en netjes collegegeld betaalt. Hij stapte daarom naar zijn studieadviseur, maar die kon hem helaas niet helpen. ASW heeft nu eenmaal een aanwezigheidsplicht.

Waarom kan een talentvolle dj niet geholpen worden in het afmaken van zijn studie? DUB legde die vraag neer bij de opleiding ASW. “We proberen studenten die door persoonlijke omstandigheden incidenteel afwezig moeten zijn, vaak wel tegemoet te komen als dat kan”, zegt Joyce Reimus, docent en tutor bij ASW. “Maar in het geval van Lodewijk zou hij vrijwel structureel afwezig zijn. Als je dan bijvoorbeeld moet samenwerken met andere studenten en tentamens moet maken waarbij je fysiek aanwezig moet zijn, dan wordt het wel erg moeilijk. ASW is een voltijdopleiding, geen Open Universiteit”.

De studieadviseurs van de faculteit Sociale Wetenschappen kunnen zich niet herinneren dat Fluttert langs is geweest, maar hebben wel mailcontact met hem gehad. “We maken alleen uitzonderingen voor topsporters of mensen met een handicap. Daarnaast gaan we uit van een 40-urige studiewerkweek. Dat valt logischerwijs lastig te rijmen met een voltijdsbaan, of je nu in een supermarkt werkt of als dj”, meldt één van hen.

Fluttert denkt er aan om naar de Vrije Universiteit over te stappen. “Ik hoorde dat ze daar iets flexibeler zijn met studenten die weinig tijd hebben door topsport of een carrière. Ik wil best nog een keer gaan zitten met mijn studieadviseur, maar ik heb weinig hoop dat daar iets uit komt. Daar heb ik dus eigenlijk niet zo veel zin in.” Zijn studieadviseurs betwijfelen of de VU anders omgaat met de aanwezigheidsplicht.

Reimus vindt het jammer dat Fluttert niet geholpen kan worden. “Maar toch moet hij wel blij zijn met de mooie carrière die hij nu heeft. Als dat weer een beetje afloopt, kan hij hopelijk altijd nog zijn studie weer oppakken.”

Het bekendste nummer van Bakermat, Vandaag: