Radio De Glazen Hut moet studenten mentaal opbeuren

De makers van Radio de Glazen Hut. Foto Woolloomooloo

Met een beetje bravoure en zonder al te veel ervaring met radio maken gaan Folkert, Jurriaan, Derrick, Thom en Ollie het avontuur aan. Van ’s ochtends 10 tot ’s avonds 10 zitten ze vanaf vrijdag 23 april gedurende de dag telkens met drie tegelijk in een soort glazen hut, opgebouwd van hout en plexiglas op de dansvloer van de Woolloomooloo om vier dagen lang radio te maken voor studenten. De uitzendingen worden via een livestream gedeeld.

Ze beginnen met een ochtendshow waarbij ze op een luchtige manier informatie over het welzijn en psychische problemen van jongeren willen delen en een dagelijks rad van fortuin hebben. Na 12 uur is er ruimte voor een serieus gesprek met onder meer bekende Nederlanders. Diederik Gommers, de bekendste coronadeskundige van Nederland, is daarvoor al gestrikt. In de middag wordt het steeds gezelliger en nodigen ze muzikale gasten uit zoals een verdienstelijke pianist van het corps. Na 19.00 uur zal het tempo opgevoerd worden en gaat de muziek steeds meer over op feestmuziek.

Iets leuks doen
“Het idee is ontstaan bij de Woo”, vertelt Folkert. “Alles ligt stil en ze vonden het tijd om iets leuks te bedenken dat hoe dan ook doorgang kon vinden en dat studenten weer zou betrekken bij de studentendisco. Het moest ook een uitlaatklep bieden voor studenten tijdens deze stille, lastige tijd. Na een brainstorm kwam het plan om radio te maken. Een paar jaar geleden is hier al een keer mee geëxperimenteerd. Dat was ook voor een goed doel.”

De studentendisco is op zoek gegaan naar leden van de vereniging die dit zouden kunnen en willen doen en kwam uit bij zes studenten. De zes kenden elkaar wel, maar niet bijzonder goed. Vanaf februari zijn ze bezig de programma’s voor te bereiden. Uiteindelijk is een van de zes nog afgevallen.

Rottijd voor studenten
Folkert: “Er is ook nagedacht over een goed doel. Daarbij zijn we dicht bij onszelf gebleven. We merken op de vereniging wat een rottijd dit is voor de studenten. Mensen zitten er mentaal echt doorheen. Sommige verenigingsleden hebben ook psychische hulp moeten zoeken of vluchten voor een paar weken naar hun ouders. Binnen de vereniging kunnen we nauwelijks wat organiseren. Alleen af en toe een online borrel.

“Daarom zijn we op zoek gegaan naar een hulporganisatie die mentale ondersteuning voor onder meer jongeren biedt, maar dan in meer brede zin. Zo zijn we uitgekomen bij de stichting Mind. Deze organisatie zet zich in om psychische problemen te voorkomen en ondersteunt mensen die zelf psychische problemen hebben. Ze richten zich in deze tijd ook specifiek op jongeren.”

Weinig ervaring
Voor de studenten wordt het een hele opgave om de shows te presenteren. Behalve een workshop een maandje geleden, hebben ze weinig ervaring. En deze week gaan ze terug de studio in om jingles op te nemen. “Het wordt gewoon veel praten en plaatjes draaien. Ik zie het als een mooie uitdaging. Ik denk wel dat we ondanks onze strakke dagindeling veel zullen moeten improviseren. Maar dat gaat lukken”, zegt Folkert. Zijn medepresentator Thom voegt toe: "Wij gaan de luisteraars écht vermaken. Muziek, inspirerende sprekers, leuke thema’s, prijzen en nog veel meer."

De vijf presentatoren hopen met de show alle studenten in Nederland te bereiken. “De vorige keer was het alleen voor leden. Nu willen we iets maken voor de Utrechtse studenten en we hopen dat ook studenten in andere steden meeluisteren.” Daarbij zoeken ze ook daadwerkelijk contact met studenten. Die kunnen bijvoorbeeld inbellen, maar er gaat ook een team de straat op om - met gepaste afstand- bij een van de studenten die gebeld heeft de sfeer te peilen door langs te  te gaan.

In aanloop naar Koningsdag
Ze hopen met hun actie 5000 euro op te halen. Daarvoor zijn verschillende acties georganiseerd, zoals een loterij, een sponsorloop en een doneerlink. Op het Janskerkhof staat een grote banner met een QR-code met de link naar de livestream. Ze weten tijdens de uitzendingen ook de camera op hen gericht zodat mensen kunnen meekijken. Radio De Glazen Hut loopt tot 26 april, traditioneel de koningsnacht. Het stokje wordt op dat moment overgenomen door café Dikke Dries die met een eigen zender een nachtprogramma verzorgt. Op Koningsdag heeft het USC op het Janskerkhof altijd het Beat-Rix festival. Ook dat gaat door, maar dan online.

De livestream van de radiouitzendingen is bereikbaar via de instagrampagina van de Glazen Hut