Rechtenstudenten willen meer dan een 6

Meer dan duizend rechtenstudenten hebben de afgelopen dagen een petitie getekend tegen de reparatieregeling van de opleiding. De actie is een initiatief van de studentengeleding in de faculteitsraad Rebo.

De studenten vinden het niet terecht dat een reparatietoets bij Rechten maximaal een 6 als eindcijfer oplevert, ook wanneer die tweede keer feitelijk bijvoorbeeld een 8 is behaald. Volgens de initiatiefnemers van de actie hanteren andere rechtenopleidingen in het land veel coulantere reparatieregelingen. De vrees bestaat dat Utrechtse studenten zich daardoor met hun cijferlijst negatief zullen onderscheiden. Dat blijkt ook wel uit de reactie van verschillende ondertekenaars van de petitie die zeggen te overwegen voor hun master naar andere universiteiten te vertrekken.

Behalve op de strengheid van de Utrechtse aanpak wijzen zij ook op de perverse effecten ervan. Zo herhalen veel studenten met een onvoldoende de hele cursus liever een jaar later dan dat zij nu genoegen nemen met een 6. Anderen vinden dat de huidige regeling ziekmelden voor het tentamen rechtvaardigt. Dimitri R. “Ik heb me ook wel eens ziek gemeld om een zes te vermijden.”

In een vergadering van de faculteitsraad Rebo zei decaan Kummeling in mei dat de regeling is bedoeld om te voorkomen dat studenten de eerste keer slecht voorbereid naar een tentamen komen. “Wij willen studenten stimuleren om tijdens de cursus zo hard te werken dat zij al bij de eerste poging een goed cijfer halen.” Ook zou de regeling eerlijk zijn tegenover studenten die bij de eerste poging wel een hoog cijfer hebben gehaald.

Voorzitter Somayeh Djafari van de studentengeleding in de faculteitsraad vindt dit een vreemde redenering. “Als je het bij een tweede poging goed doet, laat je toch gewoon zien dat je de stof beheerst? Wij denken dat goede studiebegeleiding en boeiende colleges studenten meer stimuleren om hard te werken dan deze regeling.”

Gevraagd naar de wensen van de initiatiefnemers verwijst Djafari naar de opleiding. “Wij vinden dat het bestuur met een voorstel moet komen.” Wel maakt zij duidelijk dat de Utrechtse rechtenopleiding de enige in het land is met zulke strenge eisen. “Dat is voor een op de vijf studenten aanleiding om na hun bachelor uit Utrecht te vertrekken, vooral voor de meest ambitieuze studenten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?”

Inmiddels hebben 471 studenten de petitie online ondertekend. Leden van de faculteitsraad hielden begin deze week collegepraatjes over het probleem. Ter plekke kon een handtekening worden gezet. In totaal zijn daarmee op dit moment al meer dan duizend reacties binnen. De lijst wordt volgende week tijdens een faculteitsraadsvergadering  overhandigd aan decaan Kummeling.