Remy van Kesteren: Muziek hoort thuis in goed onderwijs

Remy van Kesteren, fotograaf Robert Oosterbroek

Harpist Remy van Kesteren pleit voor meer onderzoek naar de invloed van muziek op het menselijk lichaam. Tijdens het Betweterfestival en zijn eigen Dutch Harp Festival in oktober gaat hij op zoek naar de raakvlakken tussen kunst en wetenschap.

Remy van Kesteren (1989) geniet als harpist een grote bekendheid. Hij werd al op tienjarige leeftijd toegelaten op het Utrechtse conservatorium en won in zijn jonge carrière vele internationale prijzen. Hij is niet alleen te vinden op het concertpodium, maar ook in talkshows en spelprogramma's als Wie is de Mol en De Slimste Mens. Tijdens de opening van het Academisch Jaar in Utrecht trad hij kort en krachtig op en kreeg veel applaus. “Ik wil een nieuwe weg inslaan”, hield hij het Utrechtse publiek voor. Met zijn project Tommorow Eyes werkt hij meer met eigen composities en legt hij een link met popmuziek.

Deze periode is Van Kesteren regelmatig in Utrecht te zien. Vanavond is hij één van de gasten bij het eerste Betweterfestival in TivoliVredenburg. Half oktober organiseert hij zijn eigen Dutch Harp Festival in dit muziekcentrum. Opvallend in beide bijeenkomsten is de relatie met de wetenschap. Hij werkt onder meer samen met psychiater Christiaan Vinkers. Zij zoeken naar de samenhang tussen gevoel en ratio.

Waar komt bij jou de interesse voor wetenschap vandaan?
"Ik ervaar dat muziek enorme invloed kan hebben op het hoofd, hart en de buik. Maar, muziek wordt door iedereen verschillend ervaren. Daarbij is ook de muzieksoort bepalend voor het effect op iemands lichaam. We weten allemaal dat muziek kan troosten, kalmeren of activeren. Ik wil heel graag weten hoe en waarom dat zo werk."

Hoe kwam je op het idee voor een lezing met muzikale omlijsting?
"Studium Generale vroeg mij voor het Betweterfestival. Ik ging akkoord, maar wilde als tegenprestatie samenwerking met Studium Generale op mijn eigen Ducht Harp Festival. Mij fascineert de invloed van muziek op stress. Ik gebruikte dat ook voor mijn eigen gewin om te ontstressen voor concoursen. Nu kan ik het belang van muziek wetenschappelijk ondersteund aantonen. Bovendien ben ik wars van concertdisciplines in de muziek. Ik houd niet van de hokjes 'klassiek', 'pop' of 'jazz'. Voor mij is een lezing met muziek ook een vorm van muziekbeleving."

Wat kan muziek betekenen voor de wetenschap?
"Met Christiaan Vinkers wil ik laten horen hoeveel invloed muziek kan hebben op stress en welzijn. Thema van de lezing is Is muziek goed voor je hart?. Wij gaan natuurlijk bewijzen dat dit zo is. Als experiment pompen we eerst flink wat stress de zaal in. Daarna probeer ik alle stress uit de zaal te spelen. Muziek kan een hele ontspannende werking hebben. Dat kan je toepassen op bijvoorbeeld een intensive care of wanneer je iemand onder narcose brengt."

Wat wil je laten zien of meegeven?
"Vooral het belang van muziek. We weten allemaal wat muziek met je doet, maar we kunnen het niet staven met feiten en cijfers. Muziek kan een bijdrage leveren aan snellere genezing maar ook geheugen terugroepen. Mensen met bijvoorbeeld Alzheimer kunnen zich dankzij muziek bepaalde dingen weer herinneren. De relatie tussen emotie en ratio en het belang van kunst ligt wetenschappelijk gezien nog helemaal open. Ik pleit voor veel meer onderzoek naar de effecten van muziek.

"Ik denk dat men over twintig jaar spijt heeft van alle bezuinigen op kunst- en muziekonderwijs. De zegeningen van muziek worden veel te weinig erkend. Ik hoop dat wetenschappelijk onderzoek het belang daarvan gaat aantonen. Dat het een niet te onderschatten bijdrage levert aan de gezondheid en welzijn van de mens en mogelijk de leerprestaties. Muziekonderwijs hoort thuis op school: het is net zo belangrijk als alle andere vakken."

Zoek je nog samenwerking met andere universiteiten?
"Voorlopig vind ik de samenwerking met de Universiteit Utrecht, Studium Generale en Christiaan Vinkers wel genoeg. Daarbij heb ik het gewoon te druk om hierover na te denken. Naast klassieke concerten geef ik ook concerten in popzaaltjes zoals het Paard van Troje en de Melkweg. En, ik werk samen met een Italiaanse instrumentenbouwer aan een nieuw muziekinstrument. Het is een harp van twee meter hoog met meer snaren. Het geeft meer klank en heeft een extra pedaal voor demping. Ik hoop daarmee de houtklank te onderdrukken."

Wil je naar de Dutch Harp Festival op 16 oktober? DUB geeft 2x2 vrijkaarten weg.