Spijt van je masterkeuze

Body: 

In de omgeving van masterstudent Renée Hendrikx vragen vele studenten zich af of ze wel de juiste masteropleiding hebben gekozen. Moeten ze stoppen, switchen of zich neerleggen bij hun keuze en wellicht daarna nog een tweede master gaan volgen? Ze laat een switcher aan het woord en een student die een tweede master erbij is gaan doen.

In de omgeving van masterstudent Renée Hendrikx vragen vele studenten zich af of ze wel de juiste masteropleiding hebben gekozen. Moeten ze stoppen, switchen of zich neerleggen bij hun keuze en wellicht daarna nog een tweede master gaan volgen? Ze laat een switcher aan het woord en een student die een tweede master erbij is gaan doen.

In 2012 stopte ongeveer 5 procent van alle masterstudenten na een jaar met hun opleiding. Ook in Utrecht. Van de 3810 studenten die in Utrecht in 2012 begonnen aan een masteropleiding stopten 190 met hun opleiding. Of ze zich daarna opnieuw inschreven voor een andere master is niet bekend.

Door nieuwe regelgeving wordt het steeds belangrijker een goede keuze voor een masteropleiding te maken. Niet alleen is dit belangrijk om je goed te kunnen profileren en specialiseren voor de arbeidsmarkt, een master volgen wordt ook duurder als door de invoering van het leenstelsel per september 2015 studenten geen basisbeurs meer krijgen, maar op een andere manier aan hun geld moeten zien te komen zoals het afsluiten van een lening. Bovendien wordt het volgen van een tweede master voor wie al een mastertitel heeft duurder, doordat je dan het veel hogere instellingscollegegeld moet betalen.

In mijn omgeving ken ik verschillende masterstudenten die twijfelden over hun keuze. Eén stopte daarom om bij haar grote liefde in het buitenland te gaan wonen en één overweegt te stoppen omdat haar droombaan voor het grijpen ligt waarvoor geen masterdiploma is vereist. Anderen switchten omdat ze tijdens het jaar erachter kwamen dat hun keuze niet goed bij ze past. Twee van hen zijn Annemarie (30) en Dayen (24). Zij begonnen aan een nieuwe master.


Annemarie: ‘Wat doe ik hier?!’

Met de bachelordiploma Literatuurwetenschap op zak begint Annemarie in september 2013 met de research master Comparative Literary Studies. De Utrechtse student zag deze tweejarige master als een logische stap naar een toekomst in de wetenschap: “Ik was drie jaar geleden in de veronderstelling dat dit mijn ‘roeping’ was. Ik wilde voor een PhD gaan en ik dacht echt dat deze master perfect bij mij zou passen.”

Maar al tijdens de introductie vroeg Annemarie zich af: ‘Wat doe ik hier?’. “Er werd een of ander praatje gehouden dat wij ‘de pareltjes waren van de universiteit’ of iets dergelijks. Voor het eerst keek ik constant op mijn horloge om te zien wanneer we klaar waren. Tijdens mijn bachelorstudie had ik dat gevoel nooit."

Al snel blijkt het niet bij de persoonlijkheid van Annemarie te passen om zichzelf op te sluiten tussen de boeken. Na het einde van blok 1 besluit ze te stoppen met de opleiding. Vanaf deze maand zit Annemarie weer in de collegebanken: ze start met goede moed met de masteropleiding New Media & Digital Culture aan de Universiteit Utrecht. Deze creatieve duizendpoot blogt, fotografeert en maakt muziek en lijkt naadloos te passen bij, in ieder geval, de masternaam, daarom zegt ze spreekt de mix tussen theorie en praktijk haar heel erg aan.


Dayen: ‘De voorlichting heeft mij misleid’

Dayen studeert in het voorjaar van 2012 af aan de bacheloropleiding Spaanse Taal & Cultuur in Utrecht. In september 2012 start de studente met de master Taalwetenschap (Taal, Mens & Maatschappij) maar al snel krijgt ze spijt van haar keuze.

“De master was niet helemaal wat ik ervan had verwacht. De vakken waren inhoudelijk interessant, maar voor mijn gevoel lag er een te grote focus op het onderzoeksveld. Natuurlijk is het onderzoekaspect van belang bij een masteropleiding, maar ik had het idee een research master te doen”, zegt Dayen.

De student vertelt ook een verkeerd beeld te hebben gehad van de master: “Tijdens de mastervoorlichting was ik juist enthousiast geraakt door onder andere de sociolinguïstische aspecten die aan bod zouden komen. De master heet toch ook niet voor niets Taal, Mens en Maatschappij?! Veel vakken bleken zeer taal theoretisch. En het praatje op de voorlichting werd gehouden door een enthousiaste sociolinguïst, wat mij denk ik een beetje heeft misleid.”

Op dat moment heeft Dayen positief gebruik gemaakt van haar vertraging door een jaar later met een tweede master te beginnen. Wie een tweede master begint voordat je bent afgestudeerd aan de eerste, hoeft maar één keer collegegeld te betalen. In september 2013 startte Dayen haar tweede master: Toegepaste Taalwetenschap (specialisatie Taalleerstoornissen) aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Ze stuitte per toeval op deze masteropleiding en toen ze zich in het programma ging verdiepen, sprak de opleiding haar meteen aan.

“Deze opleiding sluit beter aan bij de praktijk en biedt meer beroepsmogelijkheden. Taalstoornissen hebben me altijd al geboeid. Deze opleiding beloofde inzicht in theorieën en oorzaken van taalstoornissen, maar ook zou de opleiding niet té taaltheoretisch zijn. Iets wat bij de eerste master zo tegenviel.”

De studente sluit rond deze tijd haar tweede master af. Ook studeert Dayen het komend jaar af bij haar eerste master: “Ik ben al zo ver met de opleiding dat het zonde is om die niet af te maken. Mij rest alleen nog een stage en het schrijven van de scriptie. Dus deze master pak ik weer op zodra ik klaar ben met de tweede master. Dan hoop ik met een frisse blik weer verder te kunnen met de scriptie, mijn grootste struikelblok van deze opleiding.”

Dayen ziet de afronding van haar eerste master als een aanvulling op haar tweede master en dus niet als verspilde tijd of weggegooid geld: “Met alleen de eerste master zou ik weinig voldoening gehad hebben en niet geweten hebben wat ik er na mijn studie mee had willen of kunnen doen.”


Ben jij al bezig met het uitzoeken van een masteropleiding? DUB heeft onlangs het magazine Door na de master uitgegeven, waarin je veel informatie kan vinden over het kiezen van een vervolgopleiding. Het magazine is digitaal te lezen maar is ook verkrijgbaar op papier. Wil je 'gewoon' wat adviezen? Lees dan ook het DUB-artikel waarin het DUB-panel dat uit studenten, docenten en andere medewerkers van de UU bestaat. Zo geeft UCU-onderwijsdirecteur Fried Keesen bachelors het advies: “Follow your heart, but take your head with you”.

Facebook Twitter Whatsapp Mail