Studenten op vakantie: waar doen ze het van!?!

Foto's DUB

Vakantie gered door extra loon

Psychologiestudent Tiemen is naast zijn studie ook studentmedewerker bij Green Office Utrecht en is verantwoordelijk voor het thema circulariteit. Zo zette zijn team de ruilwinkel op die bij semesterwisselingen in De Uithof staat. Tiemen kreeg onverwacht vakantiegeld van Green Office Utrecht en plande vorige week een lang weekend naar de Ardennen met zijn vrienden. "Zonder dit vakantiegeld had ik niet mee gekund. Het is geen verre reis, maar het is er anders dan in Nederland. Je kunt er genieten van de natuur en een eindje wandelen of kanoën. In de natuur komt mijn hoofd tot rust. Het liefst ben ik actief bezig op vakantie, uitslapen en de hele dag op het strand luieren is niks voor mij."

Feesten in Warschau met dank aan zijn ouders

Geneeskundestudent Sebastiaan gaat deze zomer drie keer weg: een weekend naar Marseille met zijn vriendin, een lang weekend met zijn vijf beste vrienden in Warschau en hij gaat een week met zijn ouders naar Barcelona. Zijn deel van de Airbnb's in Marseille en Warshau betaalt hij zelf, maar andere kosten, zoals reisgeld, komt uit de portemonnee van zijn ouders. "Het is fijn om even ergens anders te zijn dan in Utrecht. Tot januari werkte ik als verkoper bij De Bijenkorf, maar mijn studie werd te druk om te blijven werken.Er zijn veel herkansingen die ik moet inhalen. Volgend collegejaar wordt minder druk, dus dan kan ik weer werken om mijn vakanties te betalen. Het lange weekend in Warschau wordt geen zuipvakantie, die fase ben ik ondertussen wel voorbij. Maar we gaan natuurlijk wel feesten."

Op vakantie dankzij Ome DUO

Student Sociale Geografie en Planologie Sophie zette afgelopen collegejaar elke maand geld dat ze leent van DUO opzij voor vakanties. "Ik vrees wel voor mijn hypotheek straks, maar ik vertrouw erop dat dit probleem binnen een paar jaar wordt opgelost. Veel studenten lenen net als ik maximaal." Een maximale lening bedraagt momenteel 1054 euro per maand, inclusief collegegeldkrediet.

Sophie heeft het te druk met haar studie om een bijbaan te nemen. "Halverwege het collegejaar verdiende ik bij door op kinderen te passen, maar mijn rooster werd op een gegeven moment zo vol dat ik daar te weinig tijd voor had. Als ik weer tijd heb om te werken, ga ik dat doen." Ze gaat deze zomer met dank aan 'ome DUO' een week met haar vriend kamperen bij de kliffen van de Normandische kust en daarna twee dagen naar Parijs. Ook passen ze samen een week op het huis van de vader van haar vriend in het Noord-Brabantse Drunen en houdt ze met haar moeder en zus een meidenweekend in Bergen op Zoom.

Een vakantie zit er zonder lening niet in

Ook sociologiestudent Martijn leent het maximale bedrag en spaart daarvan voor zijn vakantie. Deze zomer brengt hij een week door op een Italiaanse camping met zijn ouders en twee vrienden. Samen met zijn studievrienden reist hij een lang weekend door Oost-Europa. "Waarschijnlijk voor de laatste keer. Na de zomer is iedereen klaar met de studie of gaan sommigen in een andere stad studeren. Het loon wat ik krijg als coördinator van de studentmedezeggenschap is net niet genoeg om van de leven. Naast mijn studie ben ik druk met de medezeggenschap, dat kost me minstens 20 uur per week. Als ik ook ga werken, loop ik risico op een burn-out en mogelijk nog meer studievertraging, wat ik om me heen helaas steeds meer zie gebeuren."

Martijn leent maximaal sinds dit collegejaar om ook plezier uit het studentenleven te halen. "Je moet het jezelf niet te moeilijk maken. Waarschijnlijk krijgt de meerderheid van de studenten diepe schulden, ik voorspel dat een studieschuld van 30.000 euro heel normaal wordt. Omdat ik geld van DUO leen, kan ik borrelen na een lange dag en na een jaar hard werken heb ik echt behoefte aan ontspanning. Dat kan ik niet betalen zonder te lenen. Je moet ook een beetje genieten en lol maken in het leven."