Uithoflijn lijkt een succesnummer met nu al recordaantal reizigers

De tram vervoert nu al meer passagiers op een dag dan bus 12, fotos DUB

De Uithoflijn voelt als een verademing in vergelijking met bus 12, daar zijn de meeste tramreizigers het over eens. Voor de provincie Utrecht is de tram ook een enorme verbetering. “Je kunt wel zeggen dat we ons doel om meer reizigers te vervoeren, hebben bereikt”, zegt woordvoerder van de provincie Ron van Dopperen. “Sinds 16 december 2019 rijdt de tram en op dinsdag 4 februari 2020 hebben we zo’n 28.865 mensen vervoerd, op basis van het aantal reizigers dat incheckte. Een record tot nog toe. Met bus 12 reisden maximaal tussen de 22.000 en 23.000 mensen op één dag.”

Vinden reizigers de Uithoflijn ook een hoogtepunt? De tram rijdt veel soepeler, is niet afhankelijk van het overige verkeer op de weg en je zit minder vaak als haringen in een ton, vinden de meesten. Studenten Built Environment Tijn (23), Yuri (23) en Rijk (18) vinden het heerlijk om met de tram te rijden. “Het is echt fantastisch om zo snel van De Uithof naar het station te reizen,” vertelt Tijn. “En er is genoeg ruimte voor iedereen”, voegt Rijk toe. Toch zouden de jongens hier en daar nog wat aanpassen. Yuri: “Het is handig om de aankomsttijd van je tram te weten, dan kun je je aansluiting er op aanpassen. En de incheckpaaltjes kun je beter in de tram zetten. Mensen vergeten nog wel eens in- of uit te checken.”

Dat de incheckpaaltjes op het perron staan, schept nog weleens verwarring, vinden ook andere reizigers. Zo ook Marleen (19), student Creative Business. Toen zij één van haar eerste ritjes maakte met de tram, zag ze hoe een andere reiziger was vergeten in te checken en streng werd toegesproken door conducteurs. “Dat was zo jammer, want hij was het echt gewoon vergeten. De paaltjes staan op zulke onlogische plekken op het perron. Als je gewend bent om binnen in te checken, zoals bij bussen, kun je makkelijk vergeten in te checken voor de tram.”

De reden dat de paaltjes op het perron staan, is simpel, weet Van Dopperen. “De Uithoflijn is niet de eerste tram in de gemeente Utrecht. Sinds 1983 rijden er trams van Utrecht naar Nieuwegein en IJsselstein. Daar staan de incheckpaaltjes ook op de perrons. We willen geen verwarring scheppen door een nieuwe regeling te treffen, dus houden we liever één manier van in- en uitchecken aan.”

Te laat op tentamen door tramstoring
Hoewel de tram als positief wordt ervaren, heeft lijn 22 in de korte tijd dat die rijdt, regelmatig te maken gehad met storingen. Volgens Van Dopperen ging het in zeker twee gevallen om een wisselstoring en enkele andere keren was een defecte tram de oorzaak van de hinder. Als een tram stil komt te staan op het traject, kan de rest ook niet doorrijden. “Als de storing langer dan 45 minuten duurt, dan zetten we bussen in. In gevallen waar we niet precies kunnen voorspellen hoe lang een storing duurt, zetten we ze eerder in. De tram rijdt nog niet zo lang en zelfs na vele testritten moeten de kinderziektes er hier en daar nog uit.”

Psychologiestudent Kimberly (20) kan zich één van de storingen nog goed herinneren. “Zelf had ik er niet veel last van, maar van studiegenoten hoorde ik dat ze door de storing te laat kwamen bij hun tentamen. Dat oponthoud kwam tijdens de tentamenperiode twee keer in twee weken tijd voor, dat is best veel.”

Van andere soorten hinder, zoals geluidsoverlast van werkzaamheden en regulier onderhoud, hebben reizigers het minste last van. Bewoners in De Uithof hebben er daarentegen meer mee te maken. Volgens het woonbestuur van Casa Confetti hebben hun bewoners regelmatig te kampen met geluidsoverlast rondom de tram. “De communicatie rondom werkzaamheden is aanzienlijk verbeterd sinds vorig jaar. Als overlast van tevoren gemeld wordt, kun je er rekening mee houden. Toen een paar weekenden geleden het asfalt van de trambaan gerepareerd werd, zijn we ook netjes op de hoogte gesteld van de werkzaamheden.” Volgens het woonbestuur worden bewoners alleen nog af en toe uit hun slaap gehouden als er regulier onderhoud wordt uitgevoerd op de trambaan. Volgens hen gebeurt dat tot zeker half 2 ’s nachts.

Nu al onderhoud aan trambaan
Volgens Ron van Dopperen wordt direct na de laatste busrit om 10 uur ’s avonds begonnen met onderhoud. “We gaan door tot uiterlijk middernacht, juist om rekening te houden met de nachtrust. Dit melden we van tevoren altijd aan SSH, de beheerder van onder andere Casa Confetti. Vanwege eerdere signalen dat late werkzaamheden voor geluidsoverlast zorgden, proberen we het nu zo vroeg mogelijk op de avond in te plannen.”

Ondanks de eventuele geluidshinder, spoedreparaties en het af en toe vergeten in te checken, rijdt de tram lekker door. Het AD berichtte eind januari dat velen de wens hebben dat de tram ook in het weekend gaat rijden. Verschillende belangengroepen en organisaties hebben zich hierover uitgesproken. Zo ook Henk van der Velden, de directeur van het Science Park. Voor bewoners van Casa Confetti zou het ook een enorm voordeel zijn als de tram in het weekend zou rijden. “Het is zonde dat zo’n mooie tram in het weekend stil staat,” vertelt het woonbestuur. “Niet alleen wij, maar ook bezoekers en medewerkers van het UMC en de sportvelden kunnen er baat bij hebben dat de tram in het weekend rijdt.”

Een snelle rekensom laat volgens Van Dopperen zien dat in het weekend rijden niet rendabel is: “Er zijn niet genoeg reizigers die in het weekend naar het Science Park reizen. Voor nu is buslijn 28 een goed alternatief om mee te reizen. Momenteel kijken we naar een mogelijkheid om de trams door te laten rijden naar Nieuwegein en IJsselstein. Als dat lukt, kunnen we in de zomer van 2021 opnieuw het traject bekijken en beoordelen wat mogelijk is.”