Universiteitspand Pnyx is aan opknapbeurt toe

Vier organisaties moesten deze zomer uit Pnyx vertrekken, vier andere trokken juist in het gebouw, vertelt UU-student Richard Vink, die naast zijn studie als portier werkt in Pnyx. “De beschikbare kamers zijn eerlijker verdeeld, waardoor er ook een interne verhuizing heeft plaatsgevonden. Enkele verenigingen hebben door de nieuwe verdeling ruimte in moeten leveren." Momenteel huizen er 31, door de UU erkende, organisaties in het gebouw. Daarnaast beschikt Pnyx over drie vergaderzaaltjes.

Twee verenigingen die het sinds de zomer met minder ruimte moeten stellen, zijn SIB-Utrecht en Aegee-Utrecht. En dat was even wennen, zegt SIB-voorzitter Michael Stam. "Maar het is gelukt. De nieuwe inrichting is wat minder praktisch maar wij zijn er redelijk positief vanaf gekomen.” De voorzitter kan zich wel voorstellen dat er in het pand wat onvrede heerst over het inleveren van ruimte. “Het is nog niet echt duidelijk hoe vaak de nieuwe organisaties daadwerkelijk aanwezig zijn. Dan kan het steken als je er zelf wel voltijds zit." Daarnaast heeft hij het idee dat de UU Pnyx enkel ziet als kantoorruimte. “Maar voor een vereniging is het natuurlijk meer dan dat. Het is ook opslagruimte én een belangrijke plek voor leden.”

Ook Aegee-Utrecht heeft moeten inschikken, zegt Bart van de Sande, assessor Internal Affairs. “Dat was in het begin even een lastige situatie, vooral omdat we dat heel snel moesten klaarspelen. Wij hadden eerst twee kamers tot onze beschikking, maar nu delen we een archiefruimte met SIB. Dat is op zich goed te doen, maar we merken bijvoorbeeld wel dat de vergaderzaaltjes in Pnyx vaker vol zitten.”

Geen muizen meer
De staat van het universiteitspand laat daarnaast ook te wensen over. Volgens Bart bladdert de verf van de muren en is het slecht geïsoleerd. Ook Vink erkent dit. "Afgelopen zomer zijn er wel wat kleine verbeteringen doorgevoerd. Zo is er nu gratis wifi door het hele gebouw en zijn er wc-blokken opgeknapt die door problemen met het plafond een tijd niet gebruikt mochten worden. Door een beter afvalbeleid zijn er bovendien geen muizen meer."

In 2017 worden er in Pnyx herstel- en onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd, vertelt Marieke de Bakker, afdelingshoofd Studentbegeleiding. "Dan zullen bijvoorbeeld de scheuren in de muren worden aangepakt." Ook een grondige renovatie staat in principe op stapel. "Investeren in vastgoed is echter duur dus die plannen moeten nog langs het College van Bestuur." Stemt het CvB in met de renovatie, dan zal er voor de verenigingen in Pnyx tijdelijk onderdak elders moeten worden gezocht. "Maar dat zal op z'n vroegst pas in 2018 zijn."

De Bakker benadrukt dat Pnyx elk jaar geïnspecteerd wordt en dus veilig is. Ze hoopt ook dat de verenigingen in Pnyx, ondanks de verouderde staat van het gebouw, beseffen dat ze op een ‘A-locatie’ zitten in de Utrechtse binnenstad. Haar advies? “Tel je zegeningen.” Richard Vink sluit zich daarbij aan. “Het is fantastisch dat de universiteit zoveel verschillende verenigingen een plek kan bieden.”