Verrassende opkomst en goede sfeer bij protest in Den Haag

Utrechts protest in Den Haag. Fotografie: DUB

Uit het hele land komen de demonstranten in bussen en treinen naar de Koekamp, tegenover station Den Haag Centraal. De sfeer is opgetogen, iedereen is blij met de opkomst.

De demonstranten dragen rode vierkantjes op hun jas en vaak ook rode sjaals en mutsen. Ze hebben protestborden bij zich met bijvoorbeeld “Ik ben geen plofprof” en “Minder rente, meer docenten”.

Uit Utrecht zijn die ochtend zes bussen met zo’n 300 studenten en medewerkers richting Den Haag vertrokken. Opstaphaltes waren het Moreelse Park bij het station en de Heidelberglaan in De Uithof. Docent Geesteswetenschappen Willemien Sanders heeft het busvervoer georganiseerd en is opgetogen: “Wij zijn echt heel tevreden met de belangstelling.”

LIVEBLOG

DUB hield  vrijdag een liveblog bij tijdens de actie. Lees hier.
Woinactie1.jpg
De eerste studenten die we tegen het lijf liepen waren Maartje (links) en Casey (rechts). Zij stapten in De Uithof op de bus naar Den Haag. Maartje: "Thomas en Sofie zijn mijn docenten bij Sociale Geografie & Planologie en ik vind dat ze meer en beter verdienen. Ik studeer nu al een tijdje en zie dat het onderwijs steeds verder wordt uitgekleed. Daarom demonstreer ik."

Honderd meter verderop
Aanjager van de demonstratie is Rens Bod, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Hij lanceerde de protestbeweging WOinActie. “We zijn nu een landelijke beweging”, roept hij in zijn openingstoespraak. “Men kan niet meer om ons heen!”

Zou onderwijsminister Van Engelshoven het joelen en zingen van de demonstranten horen? Bod wilde haar symbolisch een groot rood vierkant overhandigen, maar zij schittert in afwezigheid. “Bezuiniging na bezuiniging, en wat doet onze minister? Ze komt niet eens naar buiten om het rode vierkant in ontvangst te nemen, terwijl ze honderd meter verderop zit!”

“Boeh!”, roepen zijn toehoorders. Daarna komt medeorganisator Geertje Hulzebos naar voren, die onlangs nog opstapte als voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond. Zij vertelt hoe ze van het vmbo opklom naar de universiteit. Dat was te danken aan docenten die in haar geloofden en de tijd voor haar hadden, meent ze, en ze vreest dat daar door alle bezuinigingen steeds minder gelegenheid voor is. De toehoorders eten uit haar hand.

Ook Marijtje Jongsma van wetenschapsvakbond VAWO spreekt de menigte toe. Eerder heeft het kabinet niet geluisterd naar de kritiek, onderstreept ze. Nu gaat het weer goed met de economie en staat het hoger onderwijs nog steeds in het rood. De demonstranten balen net zo hard als zij.

woinactie4.jpg

Geen privilege
Dan beginnen ze aan een mars door de stad. Ze lopen langs de Hofvijver en het ministerie van Onderwijs. Ze scanderen bekende leuzen als “Onderwijs is een recht, geen privilege” en “Hoe laat is het? Solidari-tijd!”. Ook zijn er veel internationale studenten en medewerkers. De slogan ‘no ifs, no buts, no education cuts’ doet het ook goed.

De inzet is hoog: ze willen dat de bezuinigingen op hoger onderwijs van tafel gaan en sterker nog, dat het kabinet er een miljard euro extra voor uittrekt. De actiebereidheid is groot. “De volgende stap is een staking”, meent hoogleraar Josef Früchtl uit Amsterdam.

“Ik heb het gevoel dat er een omslag komt”, zegt de Maastrichtse hoogleraar Renée van de Vall hoopvol. “Er is te weinig geld, maar dat is niet het enige. De bureaucratie en verantwoordingsplicht zijn doorgeschoten. We moeten weer meer oog krijgen voor goed onderwijs en goede wetenschap, en minder met elkaar concurreren. Met name mijn jonge collega’s werken zich helemaal over de rooie.”

In de menigte ook een spandoek met de foto’s van Utrechtse psychologen die thuis bleven omdat ze het te druk hadden. Een veelgehoord excuus. ‘Solidariteit maar te weinig tijd’, staat bij hun afbeeldingen vermeld.

FACEBOOKALBUM

Kijk voor alle foto's die DUB vrijdag maakte hierwoinactie-12.jpgHanny den Ouden, docent Geesteswetenschappen en faculteitsraadlid in Utrecht, heeft voor het eerst van haar leven een spandoek gemaakt. Ze houdt het vast samen met faculteitsraad-voorzitter en emeritus hoogleraar Leo Lentz. Hanny: "We praten nu al zo lang over dit probleem en we schrijven er dikke rapporten over, maar er verandert niets. Daarom ben hier. Er moet iets veranderen."

Dansen
Terug op de Koekamp komt muzikant Benjamin Fro het podium op. Hij zingt Engelstalige protestliederen, ook over diversiteit en kleur in het hoger onderwijs. Zijn hip-hop klinkt lekker, de aanwezigen beginnen zelfs te dansen.

Het Utrechtse universiteitsraadslid Floris Boudens, een van de organisatoren van de demonstratie, staat in een groen hesje te glimmen. “Ik ben echt positief verrast door de opkomst. Met meer dan tweeduizend mensen hebben we vandaag laten zien dat de wetenschap zorgen heeft.”

Bod bedankt alle aanwezigen en is dolblij met de solidariteit. Deze dag gaat de geschiedenis in, zei hij al eerder. De eerste demonstranten keren huiswaarts, de bussen staan te wachten.

Komt er inderdaad een staking als de minister de eisen van de protestbeweging naast zich neerlegt? Na afloop wil Rens Bod er nog niet veel over zeggen. “Het kan, ik weet het nog niet”, zegt hij. “In januari hebben we weer een bijeenkomst (in Utrecht red.). Dan praten we erover door.”