1500 online colleges te zien via site UB

Meer en meer colleges kan je vanuit huis via internet bekijken. Momenteel zijn er bijna 1500 weblectures beschikbaar via de site van de Universiteitsbibliotheek.

De opnames van colleges worden met bijbehorende powerpointslides gepresenteerd. Via Omega, de zoekmachine van de UB om digitale publicaties te doorzoeken, zijn sinds kort bijna 1500 weblectures te zien. Hoe je die moeten vinden wordt hier uitgelegd.

Deels betreft het opnames die gemaakt zijn in een collegezaal (voorbeeld), ook zijn er lectures die specifiek gemaakt zijn voor online kijkers (voorbeeld). Voor de meeste weblectures moet je inloggen met je Solis-ID. Een aantal is vrij toegankelijk voor iedereen.

Voor de vertonen van de online colleges gebruikt de UU de software Mediasite, die bijvoorbeeld ook Studium Generale gebruikt voor opnames van lezingen. Die lezingen staan nog niet in Omega, maar worden later toegevoegd, schrijft de UB.

Niet eenvoudig
Aan de vindbaarheid van de weblectures binnen Omega kan nog het nodige verbeteren, schrijft InformatieProfessional.nl. Zoeken naar en binnen de weblectures zou niet eenvoudig zijn, vergeleken met andere educatieve videodiensten, zoals YouTube EDU en iTunes U. De VU, de TU Delft en de Open Universiteit verspreiden hun weblectures via dat laatste kanaal.

Sinds 2007 wordt door de Universiteit Utrecht geëxperimenteerd met de inzet van weblectures in het onderwijs. In 2009 werd de inzet van weblectures geëvalueerd (pdf). Daaruit bleek onder meer dat de kosten per weblecture circa 150 euro zijn.

Een overgrote meerderheid van de studenten stelt prijs op de beschikbaarheid van weblectures. 89 procent van de studenten gaf in 2009 in een vragenlijst aan dat weblectures in meer of mindere mate meerwaarde toevoegen aan het onderwijs.

Screenshot van een beschikbare weblecture:

Wat vind jij van weblectures? Meer inzetten of weggegooid geld? Laat het weten in de comments hieronder.