20.000 m3 grond Danone terrein duurzaam verplaatst

Op het bouwterrein van het nieuwe Danone gebouw hebben vrachtwagens afgelopen maand 20.000 m3 grond verplaatst naar het sloopterrein bij Diergeneeskunde. Vandaag is de eerste paal geslagen voor het nieuwe gebouw van Danone op het Utrecht Science Park.

Met een heus slaan van een eerste paal en een champagnetoren kreeg de bouw van het nieuwe Research & Development-centrum van Danone cachet. Danone ontwikkelt in samenwerking met OVG Projectontwikkeling een duurzaam gebouwd R&D-centrum voor babyvoeding en medische voeding. De opening van het centrum, dat zeker vierhonderd Danone-medewerkers uit verschillende vestigingen zal huisvesten, staat gepland voor eind 2012.

champagnetorenOm de bouw mogelijk te maken, moest heel wat grond afgegraven worden.  De grond die weggehaald moest worden, is niet met vrachtwagens naar elders gebracht. Hierdoor spaar je lange ritten en dus ook brandstof. Bovendien kon het goed gebruikt worden bij Diergeneeskunde. Hier zijn enkele panden gesloopt en zijn kelders vrijgekomen die weer opgevuld moeten worden. Ook de grond die vrij is gekomen bij de bouw van het David de Wiedgebouw (Bèta) en tijdelijk ernaast is opgeslagen, wordt  gebruikt op de sloopterreinen bij  Diergeneeskunde.

Het hergebruik van de ‘Danone’grond past in het beleid van de Universiteit Utrecht om zo duurzaam mogelijk om te gaan met grondstoffen en sloopafval. Niet alleen grond wordt duurzaam verwerkt. Het idee is dat elk gebouw dat op De Uithof gesloopt wordt, op duurzame wijze gebeurt. Dat wil zeggen dat, nadat eerst het asbest is weggehaald, alle materialen geordend worden en voor hergebruik geschikt gemaakt. Bij Diergeneeskunde wordt bijvoorbeeld het sloopafval van overtollige gebouwen voor 96 procent hergebruikt. Bovendien wordt dat gedeelt weer groen, wat de bouw op andere plaatsen compenseert.

Voor degenen die met de (her)ontwikkeling van vastgoed bezig zijn, organiseert de Universiteit Utrecht op donderdag 6 oktober de themamiddag ‘Duurzaam slopen rendeert!’. Op het programma staat onder andere een presentatie van Jacqueline Cramer, directeur Utrecht Sustainability Institute (voormalig minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer), alsmede een rondleiding over het sloopterrein. Aanmelden kan tot en met 28 september via deze website.