Bewegen is goed voor UU, zeggen ze

Conditietraining. Klinkt alles behalve sexy, maar je moet er wat voor over hebben om te mogen schrijven voor het Digitale Ublad. Dus sportkleren aan en de sportzaal in.

Voor de tweede keer organiseert de Universiteit Utrecht een fit4UU week. Dit maal in een meer bescheiden opzet – iedereen moet ten slotte bezuinigen. Vandaar dat de organisatie die wederom bij personeelszaken ligt, gekozen heeft om slechts twee van de vijf BRAVO-onderdelen onder de aandacht te brengen. De keuze viel op Beweging en Voeding.

In 2008 was de aandacht voor een gezond leven goed ontvangen en ook dit jaar liep het bij de meeste workshops storm. De stoelmassages, zo’n 100 stuks, waren meteen volgeboekt. Het lunchwandelen bleek het minst populair. En mijn conditietraining?

In de workshop van dinsdag kwamen er vijf gewillige slachtoffers naar Olympos. Voor die van mij op vrijdagmiddag hebben zich vijf medewerkers ingeschreven. Uiteindelijk komen er drie dappere dames opdagen. Terwijl Duitsland door Tjechië op een achterstand wordt gespeeld, gaan wij voor meer uithoudingsvermogen en een stevige romp. “Het belang van een stevige romp en het opheffen van de disbalans in je lijf, wordt ook onderkend in de atletiek en de conditietraining.” Disbalans, zo legt onze trainster José uit, kan op den duur tot lichamelijke klachten leiden. “Een rechtsbenige voetballer ontwikkelt het rechter deel van zijn lijf meer en dat kan leiden tot bijvoorbeeld een scheef bekken. Hij hoeft er geen last van te krijgen, maar er kunnen klachten ontstaan die bijvoorbeeld te herleiden zijn op het scheve bekken.”

José kan het weten. Ze geeft al jaren atletiekles en regelmatig ook conditietraining. Die twee sporten zijn tot op zekere hoogte logischerwijs nauw verwant. Bovendien vertelt José ons zijn verschillende oefeningen fysiotheratpeutischproof.

Gezegend

Mijn twee medestanders vallen net als ik en José binnen de gezonde bmi-marge – ik heb zelf voor de training nog even op de slimme weegschaal van verzekeringsmaatschappij Ohra gestaan in de hal van Olympos zodat ik nu niet hoef te liegen. Er is wel een verschil tussen de drie deelnemers. Nummer één sport: spinnen en basketbal. Nummer twee sport nooit en houdt ook niet van sport. Daarentegen is ze nog gezegend jong. “Op jouw leeftijd (24, red.) bouw je snel conditie op. Wrijf het er maar in José ;-). Deze veertiger sport bij vlagen, maar beweegt zich op werkdagen minimaal 50 minuten voort op haar cao-à-la-carte fiets.

José laat ons warmlopen, over banken hinkelen, kikkersprongen maken op een bank – wat ik sinds de lagere school niet meer heb gedaan – en slalommen. Daarna komen de grondoefeningen. Buikspieroefeningen vooral, romptraining, coördinatie-oefeningen: “Zwaai je armen van voor naar achter terwijl je spreidsprongen maakt.” Met de jaren, zo blijkt, verdwijnt het coördinatiegevoel. Na het overstoten van een drie kilo zware bal spelen we nog een spel. “Het gele lijnen spel.” Het klinkt leuk maar het blijkt een zeer confronterende bezigheid voor iemand met te weinig longinhoud. Het betekent feitelijk dat we bijna vijf keer heen en weer over de ongeveer de volle breedte van de zaal moeten rennen. “Dan kijken we wie het snelste is.” Alsof dat nog een verrassing is. Hetzelfde spel doen we nog een keer, dit keer in de lengte van de zaal. Miss Basketbal wint natuurlijk weer, maar ik word verdienstelijk tweede, omdat nummer twee de handdoek in de ring gooit. Haar ribben zaten haar ademhaling in de weg.

Toch denkt nummer twee er aan om toch maar iets sportiefs te gaan. En met een zekere regelmatig om het sporten effect te laten hebben. En ik? Tja, ik zal ook wat moeten gaan doen, want zonder sporten vervet je, ook al val je binnen de bmi-marges. Lees er de glossy’s maar op na: wat zich niet toont aan de buitenkant, zit gezellig rond je organen en brengt daar schade toe.

José geeft nog even mee dat we morgen of overmorgen spierpijn kunnen voelen op onverwachte plaatsen. Da’s fijn: gelukkig nog iets om naar uit te kijken. En nog meer goed nieuws: in oktober is er weer een fit4UU week. Ik denk dat ik dit keer inteken voor het lunchwandelen. Lekker eten tijdens het lopen!

GK

Foto’s van de dappere dames, en als je verder klikt vind je alle foto's van de sportieve activiteiten van de afgelopen week. In totaal hebben zo'n 400 medewerkers met de verschillende activiteiten meegedaan. De foto bij dit artikel is gemaakt door Nelline Notenboom.

Tags: fit4uu